VECKA 13
Fredag
29
Mars
BT-annons
2016-08-27
photo


Helvetesvecka för betalda gissare!
Dagens Industri drar i dag igång en skärskådande helvetesvecka, där analytikerkåren skall få det hett om öronen. Börstjänarens Henrik Hallenborg frågar sig dock om inte Di har för höga förväntningar på analytikerna, som ju inte är annat än meteorologer i Armanikostymer.

Dagens Industri inleder idag en granskning av våra aktieanalytiker, som skall pågå i dagarna sju:

"Under veckan kommer vi att publicera en mängd artiklar, kommentarer och reaktioner på temat både i papperstidningen och här på di.se. Häng med - så att du inte missar en av kapitalmarknadens just nu viktigaste debatter."

Ja, häng gärna med för all del, men huruvida någon analytiker lyckas gissa rätt eller fel är väl egentligen ingen viktigare finansiell fråga. (Tänk om vi istället t. ex. kunde få en diskussion om de enorma stimulanspaketen från centralbankerna och kanske lägga i dagen att de är en fattigmansskatt som långisktigt ökar klyftorna i samhället!)

Allmänt sett tycks det mig som om granskarna har lite för högst ställda förväntningar. De verkar tro att börsanalytiker skiljer sig från andra typer av spågubbar, såsom t ex meteorologer och tipsexperter. Eller också gör Di:s journalister själva precis som analytikerna: de skriver för att sälja, de skriver vad de tror att läsarna vill och behöver läsa, för att köpa deras produkt.

Vad är en analytikers jobb?
En analytiker jobbar i team med mäklaren för att sälja en produkt. Analytikerns jobb är inte att tjäna pengar på börsen åt sig själv eller sin uppdragsgivare, han försöker bara hjälpa mäklaren att sälja. Om analytikern tjänade pengar på sina egna råd, skulle han inte sitta kvar som analytiker särskilt länge. Samma sak gäller för mäklaren: kommer han på hur man blir en börstjänare, tar han istället för ett litet courtage ut en förvaltningsavgift och en prestationsbaserad del av kunden.

Både analytiker och mäklare går över till förvaltning om de lyckas lista ut hur man tjänar på börsen. Courtageintäkterna är försvinnande små i förhållande till de pengar som går att tjäna för den som tjänar på börsens svängningar.

Förväntningarna på vad en analytiker kan prestera är i allmänhet på tok för höga. Ingen kan se in i framtiden och därmed skall man inte tro att en analytiker klarar av att lista ut börsutvecklingen. Vi har lärt oss att väderrapporter är osäkra men när det gäller börsrapporter hoppas vi på mirakel.

En analytikers råd är normalt så reglerade och styrda att det omöjligt kan gå bra i längden, det är kört redan från början. Mindre, oberoende analytiker (läs Börstjänaren) har oftast friheten att själv välja köp eller sälj, eventuellt blankning. Men i många fall handlar det om att skriva en story för att skapa publicitet och intresse för en produkt.

Marknadspsykologi
Den analytiker som rekommenderar sälj just före en uppgång blir inte långvarig i sitt yrke. Det handlar om psykologi; en kund som står utanför en starkt stigande trend lider oftast mer än den som förlorar pengar i en fallande trend. Det är alltså självdestruktivt för en analytiker, eller mäklare, att rekommendera sälj.

Tänk då hur dåligt kunden måste må om han rekommenderats blankning och marknaden stiger. Den som rekommenderar köp fast marknaden går ned klarar sig alltid – det brukar finnas tusen olika bortförklaringar – men den analytiker eller mäklare som felaktigt får in sina kunder i blankade positioner när trenden stiger, gör klokt i att börja damma av sitt CV.

Eftersom ingen kan förutspå framtiden kan man inte säga om morgondagens börs kommer att stiga eller falla – inte ens mäklare eller analytiker. Det enda man kan göra är att bestämma dagens pristrend samt göra en välinformerad gissning huruvida den kommer att fortsätta eller inte. Men säker kan man aldrig vara.

Säker på en kortvarig karriär som analytiker kan man dock vara om man övervägande rekommenderar blankning eller sälj.

Det är således inte så konstigt att väldigt få analytiker rekommenderar blankning även om marknaden faller, möjligheten finns ju alltid att det vänder upp. Därmed är det inte heller så svårt att förstå varför analytiker och mäklare sällan ger säljråd. Idén att sälja är något kunden själv måste komma fram till.

De gånger säljråd ges, handlar det inte om att få kunden att avyttra innehaven och lägga pengarna tryggt i byrålådan, utan att byta ut en redan köpt position mot något som förväntas gå bättre, så att kapitalet omsätts på nytt och genererar courtage och avgifter.

The Money Game
Avslutningsvis en liten encyklopedi från den mycket läsvärda boken "The Money Game" skriven av pseudonymen "Adam Smith", en mycket läsvärd och underhållande bok, som "branschen" inte vill att du skall läsa!

CORPORATE ANALYST: person who studies a company’s prospects, predicts future earnings, etc.; expert who tells the shareholders what the bankers want them to hear; expert who tells little shareholders what big shareholders want them to hear; expert who tells the company what it already knows.

INSIDE INFORMATION: something you wish they’d tell you; what everybody else has heard.

PORTFOLIO MANAGER: expert who invests huge sums for mutual funds, pension funds; person who is highly paid to underperform the market average.

STOCK BROKER: salesman for stocks, bonds, mutual funds, etc.; a person who will never go broke.

MONEY MANAGER: expert who manages your financial affairs; someone to whom you pay a large fee so you’ll have less money to manage.

HOT STOCK: stock everybody is buying; what your brokerage firm calls any stock it wants to sell.

FORECASTER: expert who predicts the direction of the economy, interest rates, etc., that will affect the markets; paid guesser.

Artikeln är en repris från 2012!

 
Börstjänaren

1 2 3 4 Nästa Sista Sid 1 av 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
 
 
 
 
 
 
 
Annons