VECKA 16
Torsdag
18
April
BT-annons

1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2
  • Forum > - > - > HM(SÄLJ)
13 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
darios nasrolahi
HM(SÄLJ)
2011-05-14
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2008
1975 inlägg
Detta bolag kommer inte kunna klara sig med stigande vinster på grund av :
löner stiger och hårda konkurrent .
-stigande räntor gör folk att sparar mer än spenderar .
-löner i de länder som HM har sina fabrik kommer att slår hård mot bolaget vinster plus stigande hyror för lokaler .
upp till bevis på måndag .
 
2011-06-25
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2008
1975 inlägg

Aktien är dyrt nu men deras vinst på andra sidan  med index .

jag tror inte att aktien har mera på upp sidan och vad Vd säger är bullskit om bättre tider för detta bolag.

många kom med köp rek att lurars genom att inte dra upp den svarta målet som står på bolaget framtid.

Jag tror att i längre tid aktien kommer att handlar 125kr.

Bolaget är desperata för kunna behålla sin tillväxt men det hjälper inte att öppnar 250 st till nya butiken .

Min rek: Sälj och det kommer att går till källare detta aktien.

 

 
2011-06-25
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Hej!

125:- känns hårda papper men man vet aldrig.

Jag är oxå lite inne på att man kanske får förbereda sig på ett nytt läge i HM likt man fått göra med tidigare stjärnan Astra. Varken HM eller Astra är direkt några dåliga bolag men likt astras PE har sjunkigt bör nu även HM:s göra tror jag.

Rent generellt skall man nog inte ta längre positioner utan god anledning i enskilda fallet just i dag tycker jag.

Gjorde en snabb FA på en befintlig analys gjord av en annan som fanns i min databas och där går taket för köp vid 208:- botten för köp befinner sig idag vid 150:- med mitt ihophafsade resultat och här befinner sig även ett stöd i månadsgrafen. HM kommer klara sig minst lika bra som sina konkurrenter det oroar jag mig inte för däremot känns det rimligt HM börjar värderas PE mässigt likt andra storbolag och inte som tidigare ´> PE 20.

Då jag har för lite kapital för det skall vara lönt flytta pengar från aktiekonton till räntkonton har jag däremot bortsett från min vanliga TA-speck börjat fiska efter högavkastare och då jag drog upp astra har alltså lotten fallit på denne (varför?). Jo Astra vid dagens nivåer har gått ned i min amatörFA köpzon och då den ger drygt 6% direktavkastning beslutade jag mig börja fiska in den via ett ganska banalt köp/sälj-system då jag tror den likt HM kommer klara fortsätta med sin utdelning vilken är skyhögt över den 0-ränta jag får på just det kontot.

För kortare äventyr använder jag RBS:s produkter men ramlar HM ned till 125:- blir jag intresserad av den.

 

 
 
 
 
2011-06-25
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Hade tänkt lägga till vad jag tror kan fungera för en kort rekylspeck och där tror jag det går göra en slant på bolag likt SCA,Stora,SSAB och Elux men ingen av dem är något jag idag funderar på köpa för att lägga i byrålådan tills min pension.

Glädjerally bör dyka upp i veckan hmm var det torsdag de skulle berätta grekland får sina stålar eller?

Får se på webinariet apropå kornförstärkningen då jag hört andra av annan åsikt.

 
 
 
 
2011-06-25
Citera
 
photo
Aktiv: May 2010
8 inlägg

Det kan så vara att det svänger.

Men lite tankar om utvecklingen i teco-branschen genom åren.

Tillverkningen har varit på resande fot och däribland har lönenivåen i tillverkningslandet spelat en roll. Men när lönerna har stigit så har det skett en skiftning från producent till konsument i det landet, arbetarna vill handla upp sin lön.;) Så fiffigt har det varit att bl.a. HM har flyttat tillverkningen vidare men istället öppnat butiker i dessa länder där lönerna stigit och därmed skapat förutsättningar för ett flöde av pengar in i bolagen.

Frågan jag ställer mig är, när det inte finns några mer låglöneländer att flytta tillverkningen till är det finito då?

 
2011-06-26
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2008
1975 inlägg

Bolget äger inte deras lokalen och vems pengar är lager.

Att lovar hjälper inte vad bolaget skriver i deras rapport,vissa istället och var ärligt mot aktie ägare.

Bolaget kommer att tappar kontroll på grund av växer utan rätt planering.

jag varnar för detta aktien i framtiden och tror inte att detta är bra placering .

Som nr 4 hade skrivit finito för HM när de hittar inte några slavar i framtiden.

 

 
2011-07-14
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2008
1975 inlägg

MOT 125 kr .

detta aktien hade stigit även med dåliga rapporter men det hjälper inte att vd köper in sig för att man ska kunna lita på bolget framtid.

Rek:sälj.

 
2011-07-15
Citera
 
photo
Aktiv: Jun 2009
98 inlägg

Mycket litet substans i det du skriver Darios. För övrigt vill jag tillägga att TA (teknisk analys) är ett oerhört värdefullt instrument för mig som "contrarian". Ca 3 månader sen visade sig "dödskorsen" för både HM och Astra, överallt var rekomendationen att blanka desssa aktier, botten enligt TA gick knappt ens att se! (naturligtvis gjorde jag tvärtom) jag kom in i Hm på 200:- och i Astra på ca. 300;.

Bara dessa två aktier kan man bygga mycket kapital genom att köpa på dippar och att för alltid behålla, direktavkastning ca. 6%, naturligtvis kan HM sjunka till 125, men detta är då ett tecken på "den stora" jordbävningen i Tokyo har inträffat eller att terrorister har sprängt en atombomb i NY. Vi har då annat än aktier att bekymra oss om.

Medans jag är igång....Både den Amerikanska och den Japanska  s.k. "skuldkrisen" kan ni glömma. Japan har en skuld på ca. 160% av BNP men inte en enda Yen är till utlandet, allt är till den egna oerhört lojala befolkningen....däremot är Japan (helt utan konkurrens) världens största långivare.

USA är den störste och elakaste killen i kvarteret, han kommer alltid att ta vad han vill ha. Dom är dom enda som har förmåga att driva någon utrikespolitik (utrikespolitik=hangarfartyg). Bara den amerikanska privata konsumtionen utgör 20% av hela jordklotets ekonomi... Visst kan kreditvärderingsinstituten nedgradera USA, vilket innebär att pensionsfonder mm. enligt sina regler blir tvugna att sälja amerikanska aktier och statspapper, men i samma stund så kommer kreditvärderningsinstituten att upphöra vara kreditvärderingsinstitut...allt lika. En sak till, i stort sett alla oljeproducerande länder i världen står under det amerikanska vapenparaplyet, för sitt överskott är man då tvingade att köpa amerikanska statspapper så köpare till dessa kommer alltid att finnas (så länge det nu finns olja kvar, sen...då ska ni hålla i hatten).

Avslutningsvis; för att sova gott om natten så gäller för mig 25% statspapper, 25% aktier, 25% cash och 25% guldmynt (samt en .38 Smith & Wesson special under huvudkudden).

"att försöka....det är första steget mot ett misslyckande" /Homer Simpson

 

 
2011-07-15
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2008
1975 inlägg

Vi får väl se .

om vi tar bort lager som har utan skulder för HM ,hur mycket pengar ha de i kassan?

ha det fint .

 

 
2018-06-15
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2008
1975 inlägg

Som jag hade skrivit under 2011 det blev som många inte trodde på att HM skulle gå mot 125 kr men nu tiden är dåligt för HM men kommer att bolaget vänder upp igen?

Min svar är : jag men jag tycket man ska vänta på  köp i detta nivå men 120-122 är värd att köpa och behålla.

 

 

 
2018-06-20
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Darios...att skriva att en aktie ska ned i källaren, och få rätt 7 år senare!

Kallar du det för timing?

 

 

 
1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2

 
Annons


Message: