VECKA 16
Torsdag
18
April
BT-annons

1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2
  • Forum > Strategi > Investering > Säkra investeringar
13 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Fredrik Pettersson
Säkra investeringar
2012-09-26
Citera
 
photo
Aktiv: Jun 2009
39 inlägg

Hej på er Börstjänare

Jag har en fråga om hur man bäst tjänar pengar på en summa i storleksordningen 2-300000 utan att behöva riskera dem på en osäker börs. Är hedgefonder ett bra alternativ eller ska man hålla sig till räntepapper? Har för mig att jag läst om Excalibur som en pålitlig hedgefond, är den någon som investerat i den och har lite feedback? Jag har avanza-konton för vanlig depå och kapitalförsäkring  att tillgå. 

 
2012-09-26
Citera
 
photo
Aktiv: Feb 2009
1251 inlägg

Hej Fredrik, ja vad kan passa bättre än att prata säkra investeringar en sur börsdag som denna.

Excalibur, precis som den liknande Brummer Nektar, har gått exceptionellt bra senaste åren sett till den låga risken. Man ska nog se det som en engångsföreteelse, i alla fall inte förvänta att de fortsätter att ticka på uppåt månad för månad lika bra i framtiden.

Räkna med 5% som maxtapp för en enskild fond som Excalibur, sett till en uppsida på ungefär lika mycket per år. Därför ska man helst placera på flera års sikt även i den här typen av lågriskhedgefonder.

Vill man ha ner risken mer måste man diversifiera med sånt som har låg inbördes korrelation. Då minskar fallrisken med någon procent.

Exempelvis 85% Excalibur och 15% Coeli Spektrum (den svänger mer). Detta för att nämna sånt som kan köpas på Avanza utan köpavgift och till rimliga minsta köpbelopp.

Men det enklaste valet är ändå Brummer BMS. Har aldrig tappat mer än 3,6% och avkastat 7,4% per år. Ränteläget är också lågt nu så deras belånade variant BMS 2xL är också klart attraktiv (med högre risk förstås). Varför inte en ISK med BMS direkt hos Brummer...

Kanske 50-70% av ditt belopp i BMS 2xL i ISK hos Brummer,
och resten i Excalibur + lite Coeli Spektrum.

Nåt sånt.

 
2012-09-26
Citera
 
photo
Aktiv: Jul 2009
2791 inlägg

Jag skulle köra korta räntefonder eller bankkonto.

hedgefonder litar jag inte alls på. ofta har man också köpavgifter och andra avgifter inbakade. och man tar en mycket större risk med hedgefonder än med korta räntefonder eller bankkonto med insättningsgatanti.

 
 
 
 
2012-09-26
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Fredrik, du har inte nämnt något om vilken placerngs horisont du avser.

Båda föregående har så klart rättt i det de skriver. Själv blandar jag mellan Hedge fonder och fast ränta med SIG.

Om du låser i 5 år så kan du få 4,4% årlig ränta idag. MEN då sitter man låst och kanske missar gyllene köplägen! Annars runt 4% obundet...

Visst finns det en risk med Hedgefonder, men Brummer har varit med länge och tillhör nog de mest aktade i branschen.

Jag har där Nektar och MS2XL som Johan nämner. Båda är stabila och med skaplig avkastning till relativt låg risk. Har även Excalibur och det är samma sam där. Brummer kostar dock 1% i köp avgift om man köper via Avanza/Nordnet.

En som jag funderar på att köpa, är Atlant Stability som påminner om Excalibur. - Gillar att sprida riskerna!

Men Long/Short samt Brummer Lynx verkar inte riktigt klara av att hantera dagens volatila börsklimat, så den typen avråder jag för just nu.

Men om det blir en djupdykning ala 2008-2009, så får man bra hävstång med Long/Short Hedgefonder som tex Gladiator med flera. Men som sagt, inte nu!

Räntepapper, nja då hellre banksparande! Men nischbanker!

 

 

 
2012-09-26
Citera
 
photo
Aktiv: Feb 2009
1251 inlägg

Placeringshorisont, just så, väldigt avgörande.

Man kan också fråga sig vad som är tillräckligt låg risk. Ett sätt att definiera detta är att se till att ha tillräckligt med pengar i behåll till de riktigt fina börstillfällena. Att binda pengarna är i sig hög risk för att inte kunna köpa nåt billigt som (oväntat) dyker upp.

Ser man denna "tillfälliga börs-oro-placering" i ett längre perspektiv, så gör man många sådana genom åren.

Jag ser det då som att jag vill få bra genomsnittlig avkastning på dessa placeringar ur ett långsiktigt perspektiv. Väljer själv därför inte räntefond/bankkonto, utan vill ha högre risk än så, då det lönar sig långsiktigt.

Opålitliga hedgefonder? Man ska hålla sig till svenska hedgefonder där genomlysningen/kontrollen/rapporteringen är OK. Med tanke på att deras strategier ofta är rätt komplexa och många, så är det också klokt att välja hedgefonder som inte bara vilar på en eller två personer. Riskspridning kan också ske genom att det finns många förvaltare/strategier inom en fond. Skulle vara försiktig med Atlant .Håller med dig Ulf om att lång/kort och typ Lynx har haft det svårt i detta slagiga börs/makro-klimat. Typ Excalibur och Nektar verkar ju tuffa på rätt obehindrat. jag vill bara vara försiktig med att försöka gissa vilken typ av hedgefonder som kommer att gå bra närmaste året. Ännu svårare än att gissa börsutvecklingen. Då kan det till och med vara mer framgångsrikt att välja strategier som gått sämre på senaste året eller två. Allt går i perioder...

Håller sammanfattningsvis mest på BMS (direkt hos Brummer, eller om du är bra kund hos Avanza kan du förhandla ner köpavg.). Bara jobbigt att försöka diversiifiera ännu mer. Uppfyller kravet på bättre avkastning än konto/räntefond över tiden och kravet på att ha pengar i behåll till bra börstillfällen samt att inte låsa pengarna alltför lång tid. En teknik att komma runt inlåsningen kortsiktigt är att ha belåningsmöjlighet på depån.

 
2012-09-26
Citera
 
photo
Aktiv: Jan 2009
155 inlägg

Ser att Nordnet tar 1% i köpavgift på Brummer & Partners Multi-Strategy det kändes ju sådär. Tar Brummer köpavgift direkt genom dem eller?

 

"* Nordnet tar från och med maj 2009 ut en transaktionsavgift på 1 % vid köp av Brummers fonder för att täcka administrativa kostnader."

 
2012-09-26
Citera
 
photo
Aktiv: Feb 2009
1251 inlägg

Hej Calle, det trevligaste med riktigt bra köptillfällen är att då de kommer är de i nuet och syns rätt bra, jämfört med det träliga att försöka gissa börsutvecklingen i framtiden.

 
2012-09-26
Citera
 
photo
Aktiv: Jul 2009
2791 inlägg

Det känns rätt bra att ligga likvid nu{#emotions_dlg.s_smile}

Tror på uppjuck för börsen i slutet av veckan sen fortsatt ner under första halvan av oktober.

Man kanske kan fiska upp guldaktierna rätt billigt då?

 
 
 
 
2012-09-26
Citera
 
photo
Aktiv: Jan 2009
155 inlägg

Ska kolla in Brummer.

Ja det känns riktigt bra att ligga likvid, fick ju med mig över 20% på amundi tack vare GH.

 
2012-09-26
Citera
 
photo
Aktiv: Feb 2009
1251 inlägg

Oj, texten i mitt tidigare inlägg ersattes av texten i ett nytt...så Mikaels inlägg "Ska kolla in Brummer" är ett svar på det jag skrev nyss "Brummer ger ingen %/provision till de som säljer dess fonder".

Också i stort sett likvid, både privat (förutom Brummer ;-) och i pension. Väntar på tillfällen...

Kolla förresten hur Atlant Stability rör sig jmf en företagsobl.fond. Enl rapport har de en del sånt i portföljen. Undrar vad de ska hitta på när ftg.obl. backar...

 
2012-09-26
Citera
 
photo
Aktiv: Jun 2009
39 inlägg

Tack för många bra svar. Min placeringshorisont är lite svår att avgöra då dessa pengar är tänkt till att köpa ett sommarställe i framtiden, och det kan ju vara svårt att avgöra när läge dyker upp (priser, privat-ekonomi, stabil anställning osv). Däremot går ju räntekonto med lång bindningstid bort om man plötsligt behöver pengarna.

Jag har kollat på nämnda hedgefonder och Brummer verkar bra tycker jag. Excalibur tar 20% på vinst över en viss avkastning, det borde väl gnaga på investerarnas vinster? Har försökt kolla hur hedgefonder över lag klarade smällen 2008 (då jag är lite nojjig över sådant scenario) och det är väldigt stora skillnader i deras grafer. Då vissa klarat det galant (t.ex Brummer) har andra haft förluster som vilken aktiefond som helst. Har det att göra med exponering och risk eller förvaltarnas skicklighet?

 

 

 
1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2

 
Annons


Message: