VECKA 16
Torsdag
18
April
BT-annons

1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2
  • Forum > Marknader > Allmänt > FED och guldet
16 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Bengt Hellstenius
FED och guldet
2017-04-05
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2010
519 inlägg

FED skas minska sin balansräkning senare i år. Alltså inte pumpa in mera pengar för att hålla aktiemarknaden på gott humör.

Nu Göran är din analys för guld och miners i detta nya läge mycket välkommen. Rent instinktivt ser jag det som goda nyheter för guld/miners när kapital söker sig utanför den traditionella aktiemarknaden.

 
2017-04-06
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

visst är det så

 
 
 
 
2017-04-06
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Hade varit trevligt om du kunde utveckla ditt resonemang lite Göran.

Lite av mina osäkra tankar:

Jag gick lång guldet och guldrelaterad direkt efter beskedet igår. Fast enbart på hur jag räknade med att USDJPY och aktiemarknaden skulle reagera. Sitter kvar med guld och silvergruvor medan terminskontrakten är sålda (gick lång /ES på signal från USDJPY och T-bonds men ES har inte följt sina forna danspartners).

För mig är frågan framdeles dock långt ifrån glasklar. FEDs beslut om att minska balansräkningen är en åtstramning som i princip kommer att motsvara en räntehöjning. Då man kommer sluta återinvestera i obligationer torde detta ge ett prisfall och därmed räntehöjning av okänd storlek. Om vi samtidigt skulle få ett fall i inflationstakten, kommer realräntan att stiga vilket skulle kunna vara guld-negativt.

 

Amerikanska börsen har varit starkt driven av USDJPY carry trade pga räntespreaden - det är inte alls omöjligt att denna alltså stärks om räntan börjar stiga

 
2017-04-07
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Verkar som Trump hjälper oss med Guldet återstår att se om ryssar och kineser mobiliserar så är operation dölja kraschad ekonomi igång.

 

 
 
 
 
2017-04-07
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Goder Morgon,Nils! ;-)

Gasattacken på männinskor var ju förfärlig,så min första reaktion var :

"Bravo,slå ut Assads attackplan bara..."

Frågan är bara,vad detta resulterar i i förlängningen..

Hittills rätt så "förväntade effekter",guldet upp,oljan upp,Putins leende stelnade..

Men vad härnäst? :((

 

img

 
2017-04-07
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Fade the news ser det ut som.

 
2017-04-07
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

NN,javisst känns det för nu litet avvaktande och "nedtonat".

Samtidigt skickar Trump en signal till Nordkorea, -När jag hotar,menar jag allvar"....

Skulle väl inte vara förvånad precis,om han plötsligt skulle få lust att attackera därborta också.

Han kommer lätt att skaffa sig mäktiga fiender,det är ett som är säkert..en farlig,oberäknelig man.

 
2017-04-07
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Anja,

Ja världen verkar ha blivit mer oberäknelig och USA:s politik verkar ha blivit väsentligt mer händelsedriven, vilket långsiktigt torde vara guld-positivt. Det är också intressant att detta inträffar när Xi är på besök i USA.

Just nu har dock obligationsmarknaden, sett i 1 timmes grafen, signalerat att reaktionen i guld, med stor sannolikhet, kommer att blekna något.

 

Vad som kommer att hända är en annan fråga – reaktionen från Ryssland, Iran och Kina blir ju ganska intressant.

 
2017-04-07
Citera
 
photo
Aktiv: Feb 2009
2053 inlägg

Det var mycket väntat att det skulle komma en attack från trumpet gänget,han hade inget annat val när det blev en gasattack.Han måste visa att gränsen är nåd.Puttefar kommer inte göra någon vedergäldning på en attack.

 
 
 
 
2017-04-07
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Morrn Conny,ja kanske var det väntat..

Menar "gasattackerna var ju till syvende och sidst ändå Obamas fel" (enligt Trump),

så det är väl inte mer än rätt då att USA ställer allt till rätta, eller....?

 

Trots allt kan jag ändå inte låta bli att tycka,att det var bra att demonstrera för knäppgöken Assad, att enough is enough! Så hoppas att du har rätt Conny,att det inte blir så stora neg.följder.

 

 
2017-04-07
Citera
 
photo
Aktiv: Feb 2009
2053 inlägg

allt beror på vad assad gör,fortsätter han att utmana trumpeten eller inte.Gör assad det kan det bli mer knepigt på grund av puttefar inblandning med assad,mest troligt så blir det inget mer för bara att visa att här går gränsen.

 
 
 
 
1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2

 
Annons


Message: