VECKA 16
Fredag
19
April
BT-annons

1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2
  • Forum > Marknader > Råvaror > Förslag på guld-/silvergruva?
18 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
n n
Förslag på guld-/silvergruva?
2017-04-12
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Jag tog hem vinster i ett par guld-/silvergruvor i tron att vi får en liten pull-back (får se om man har rätt). Mitt dedikerade ädelmetallkonto har i alla fall avkastat nog för att börja bygga position i lite nya bolag.

Förslag??

Det får mycket gärna vara volatila bolag men det ska finnas hyfsat likviditet i den dagliga handeln. Storleken på bolaget spelar mindre roll. Jag har övervikt USA, Canada och Mexiko så lite geografisk spridning på bolagens tillgångar så de kompletterar mina övriga tillgångar är ett plus. Även ett plus om de handlas på börs i Europa eller USA, sekundärt Canada.

Jag lutar åt en av dessa som jag ännu inte äger (i ordning). 

Agnico Eagle Mines Ltd (USA)(NYSE:AEM) -42% från 2016 top PE 66

Silver Standard Resources Inc. (USA)(NASDAQ:SSRI) -57% PE 21

Randgold Resources Ltd. (ADR)(NASDAQ:GOLD) -47% "" PE 36

 

ev även öka tillgångarana i

Gold Fields Limited (ADR)(NYSE:GFI) -61% "" PE 19

Harmony Gold Mining Co. (ADR)(NYSE:HMY) -62% " PE 6

First Majestic Silver Corp (NYSE:AG) -65% PE 182

Pan American Silver Corp. (USA)(NASDAQ:PAAS) -45% PE 27

 

 

 

 
2017-04-12
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Vilket visade sig vara just innan Trump beslöt att yttra sig om dollarns värde och guldet stack iväg med närmare $10 och amerikanska räntan dök. Men just nu är faktiskt guldet ner för dagen i SEK räknat.

Amerikanska gruvor hann dock ta ett rejält skutt uppåt.

 
2017-04-12
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Jag hade tur med Avino Silver, Seabridge Gold och Graphite One av dom kunde jag bli intresserad av Avino igen fast till lägre pris än idag.

Även om många bolag gått ned rejält skulle jag föredra fortsatt nedgång för att bli riktigt lockad så just nu ser det ut som jag kommer agera med ETF:örna GDX och SILJ.

Goldmining Inc (tidigare Brazil resources) står på min önske-lista, Nevsun NSU och självaste Lundin Mining sedan velar jag mest. Norilsk Nickel hade jag gillat om det inte var en adr.

Kanske kan du hitta något bland artiklar och intervjuerna här 

Jag vet att det i arkivet finns tips och analyser jag läst hört tidigare i år

eller i diskussionsgrupperna r   

Ligger lågt för egen del tänker troligen snart sälja CEF:n GGN har varit fin direktavkastning och ett bra alternativ i en skakig marknad

 

 

 

 
 
 
 
2017-04-13
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Tack. Ska läsa igenom dina länkar.

SILJ är inte vad jag kallar likvid (har några hundra aktier liggande). Risken är stor att order inte går igenom. Jag tradar numera hellre de större silvergruvorna (SLWPAASHLAG)

ASM var ny för mig men gränsfall mht likviditet i US och dålig i Canada. Får läsa på mig om bolaget.

SA är på min bevakningslista men är lite lottsedel och begränsad geografiskt.

GPH är extremt illikvid.

 

 

 

 

 
2017-04-13
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Tack för varningen SILJ får kolla närmare då jag inte än har någon signal i den, har en del förhoppningar just för silver och ville ha något med juniorer som kunde bli lite raket därför tänkte jag SILJ.

ASM har tagit in investorer och spätt ut lite då och då vilket jag inte riktigt gillar då de själva en tid tidigare menade de hade egna pengar, men visst ju närmare $1 den kan ta sig desto mer intresserad blir jag.

Problemet med SA som troligtvis har alla tillgångar i marken de säger är att bryta och forsla bort guld etc finns visst inte mycket infrastruktur i deras område i dagsläget för ett sådant äventyr. Flera experter menar dock att när/om ett guldrally inträffar kan bolag med fyndigheter gå bättre än bolag som är i gång så att säga.

Ja GPH är oxå en massa potentiella fyndigheter och när jag köpte var Tesla ute fiskade gruvor till sina batteri, nu vet jag inte om intressedt för GPH finns.

Varken SA eller GPH är något jag har några planer ta in igen.

Sprott, R. Rule och vad de nu heter har legat lågt med tipsen ett tag nu när flera av juniorerna tappat fart men det kan ju vara intressant se vilka bolag de själva gillar och i vissa fall kommer köpa igen ifall priset blir det rätta så det finns en del sådant i arkivet hos resourcestockdigest.

Club sprott mfl har alla upprepat att de flesta småbolag är inte något för byrån utan man skall inte skämmas ta vinst när man tror de nått vägs ände för så fungerade tydligen gruvbranschen om jag förstod det rätt.

Läste om Guld i morse hos Elliotwave som har fri-vecka och deras räknande tar guldet mot $1400 de angav dock varken klockslag eller datum{#emotions_dlg.s_happy}

 
 
 
 
2017-04-17
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Eftersom en av mina favoriter nämndes härom dagen 

Goldmining Inc

Känns lite som ett råttlopp där man hoppas på få emissioner och ingen konk före där kommer ett bra betalt uppköpsbud från de stora bolagen som behöver fyndigheter, eller som senast att drevet går och man kommit in på trevlig nivå. Tycker inte något känns riktigt billigt jag hoppas vi får en nedgång i ädelmetallerna och en urblåsning bland gruvbolagen.

 

 
 
 
 
2017-04-17
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

"Känns lite som ett råttlopp där man hoppas på få emissioner och ingen konk före där kommer ett bra betalt uppköpsbud från de stora bolagen"


Därför jag oftast undviker de minsta - om man inte råkar ha bra info.


Nu får vi se vad som händer med den nuvarande påbörjade sättningen - allt mer eller mindre rider på ryggen av USDJPY verkar det som. Har varit ett par förvirrade tradingdagar bland gruvorna.

 
2017-04-19
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

GDXJ kan tappa sin lyster har blivit för stor?

Lundin Mining för längre innehav får allt ned 10 spänn eller mer annars får det duga med vanlig speck i den aktien för min del.

Norilsk Nickel skulle jag som sagt kunna tänka mig av de stora men det lutar åt gå fondvägen för min del. Någon underleverantör till billigt pris är dock alltid intressant modell de som sålde spadar och skottkärror tjäna fett under guldsruschen{#emotions_dlg.s_wink}

 
 
 
 
2017-04-19
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

GREAT. Nu åt systemet en av mina poster igen.

{#emotions_dlg.s_angry}

 

 
2017-04-19
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

No problems

business as usual

GDXJ är en bra ledande indikator för guldpriset

det ryktas att de köper de medelstora vilka ingår i GDX

pyttsa in småposter från 35 och nedåt med 0,5 mellanrum om ni inte redan har en lagom position

under uppgången december till februari gick den 25% bättre än GDX och 40% bättre än GLD

 

 

 

 
 
 
 
2017-04-19
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

I övrigt omtalar Bloomberg-artikeln inte en starkt bidragande orsak till problemen.  JNUG, NUGT, JDST, DUST har blivit mycket populära ETFar med 3 gångars hävstång inom segmentet. För att fixa hävstången har de en massa olika optioner, swaps och gudarna vet vad. Speciellt JNUG har blivit en populär tradingprodukt med stort innehav i GDXJ.

JNUG har sprungit in i samma problem och har fått begränsa emission av andelar.



Jag beklagar - jag hade skrivit mycket mer från början men forumsystemet har ätit min hemläxa...

 
1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2

 
Annons


Message: