VECKA 17
Onsdag
24
April
BT-annons

1 2 3 4 5 6 Nästa Sista Sid 1 av 6
  • Forum > Marknader > Allmänt > Mycket dramatik på finansmarknaderna
60 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Göran Högberg
Mycket dramatik på finansmarknaderna
2017-05-04
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

bredden på NYSE börjar bli sämre igen (en större nedgång startar alltid så men inte varje gång detta sker dock)

TLT långa bonds är ganska starka och USD också

guld och silver sektorn är svag och översåld (den stiger sannolikt efter räntehöjningen i juni)

mjuka råvaror DBA är starka

fastigheter försvagas tillsammans med de stora överpopulära FB, AMZN, GOOGL och med dem QQQ Nasdaq

 

 

 
 
 
 
2017-05-04
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

glömde HDGE som börjat röra sig uppåt

SPY har stått still i sex dagar och HDGE har stigit i sju dagar

 

 
 
 
 
2017-05-04
Citera
 
photo
Aktiv: Jun 2009
5332 inlägg

Globala efterfrågan på guld föll med 18 procent under första kvartalet

Riskaptiten är på uppgång. Det framgår som tydligast genom en blick på den globala efterfrågan för guld. Den ädla metallen, som investerare ofta vänder sig till i osäkra tider, såg efterfrågan falla med 18 procent på årsbasis under det första kvartalet. Det skriver World Gold Council i en färsk rapport.

Den totala efterfrågan får perioden uppgick till 1 034,5 ton. Värt att tillägga är att jämförelseperioden i första kvartalet 2016 är en tuff sådan då det var det starkaste kvartalet någonsin.

Inflöden till börshandlade fonder, ETF, med guld uppmättes till 109,1 ton. Det är bara en fraktion av förra årets närapå rekordnivå, uppger WGC. Sett till länder ledde Tyskland och Storbritannien ETF-inflödena på oro för de politiska riskerna.

Det svaga utfallet för guldet var också relaterat till en lägre efterfrågan hos centralbanker, konstaterar WGC.

En ljuspunkt var tackor och mynt för vilka efterfrågan steg med nio procent på årsbasis. Kina agerade här som draglok.

I Indien, som är den näst största marknaden efter Kina, ökade guldefterfrågan med 15 procent till 123,5 ton under första kvartalet. Importen var samtidigt upp till den högsta nivån sedan 2014.
 
2017-05-04
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Gäller nog att vänta ut gula metallen Något år.

250 Skr/gram kan bli ett bra köpläge. 

 
2017-05-04
Citera
 
photo
Aktiv: Jul 2009
2791 inlägg

Det finns annat att investera i än guld. Bara ett tips....

 

 
 
 
 
2017-05-05
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Inte mycket som just nu talar för gruvor när man tittar på veckografen även MA40 börjar peka nedåt. GDX vecka i sek

img

 

Missade lägen i olja,guld och EUR/NZD(marknaden fattar visst inte mina planer {#emotions_dlg.s_happy}  ) denne veckan men GBP/AUD har gått bättre än väntat och kommer stängas idag på ett eller annat sätt då jag inte är sugen hålla den över helgen. Fiskar lite efter en intradagshandel i eur/usd får se om läget jag söker infinner sig annars är det endast öppningen us kvar som trade idag för min del.

Följer utvecklingen både gruvindex och några enskilda bolag och tror pain snart borde infinna sig och bjuda intressant läge inför framtiden.

 
 
 
 
2017-05-05
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Skulder och GDP, Belgien och Singapor något överaskande 

img

 
 
 
 
2017-05-06
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Ännu mer GDXJ och ett eventuellt köpläge när de viktar om artikel här

*kopierat*As an ETF, GDXJ moves slowly and plans to rebalance in June. However, hedge funds already have smelled blood and acted immediately by shorting the GDXJ holdings that will be reduced given that it will be easy to buy them back when the GDXJ starts selling in June. 

 
 
 
 
2017-05-07
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Det är strålande tider numera problemen är permanent lösta

*koppa* We are at a point in the so-called recovery that has already lasted 96 months.  It’s almost the longest one in history.  What the market is saying is we have reached the point of full employment forever.  There will never be another recession or any kind of economic surprise or upset or dislocation.  The market is pricing itself for perfection for all of eternity. 

från: Fiscal Bloodbath Coming this Fall-David Stockman 

 
 
 
 
2017-05-07
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Jag har tidigare skrivit om förändringarna i GDXJ och implikationerna (lång/kort spread i gruvor). Då VanEck dessutom räknas som storägare i en del företag tvingas de redovisa sina köp och sälj. Således kan man vackert följa att de redan håller på att rebalansera sin portfölj.

GDXJ och speciellt de underliggande bolag som har blankats inför rebalanseringen ("17 juni") kommer vara mycket intressanta. Frågan är dock när de ska handlas?

 

Jag har följt rapporterna från en del av gruvorna. Det har varit en blandad historia men konstaterar att en hel del av de mindre gruvorna i index har haft bättre lönsamhet än väntat.

 
2017-05-08
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

En som jämför/liknar förvärvsmetoden från GoldMining Inc med Silver Standard Resources värdeskapande och tror chansen till samma resa finns i GoldmMining Inc?

The Acquisition Model Of GoldMining Inc.

Själv djuplodar jag inte bolag utan lumpar förslag av ett urval andra jag har förtroende för just denne artikelförfattaren äe jag inte närmare bekant med däremot samlar jag via mail tyckande/tänkande när det gäller bl a GoldMining då aktien intresserar mig.

En lite dipp nu några veckor skulle passa säsongsmönstret rätt bra inför andra halvan av året.

 
 
 
 
1 2 3 4 5 6 Nästa Sista Sid 1 av 6

 
Annons


Message: