VECKA 16
Fredag
19
April
BT-annons

  • Forum > Marknader > Allmänt > Ett test på er avkastning
4 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Bo Bredenhof
Ett test på er avkastning
2017-11-10
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
381 inlägg

Hej alla,

Jag har tröttnat på att äga enskilda bolag ( för andra gången tror jag). Nedgångar på 10-20% är ju inte ovanliga nuförtiden och vi småägare är ju de sista att se vad som är på gång. Så det blir enbart fonder för mig framöver. Det är bekvämt, kräver ett minimum av tid, ger bra riskspridning och god nattsömn och det finns ett stort utbud att välja på.

Låt oss göra en liten jämförelse mellan avkastningen på fyra fonder jag valt ut ( relativt säkra; inga värstingfonder)) och sedan kan ni ju titta på er egen avkastnimg i år och tidigare. Jag har valt fyra fonder som går att byta samma dag (före kl 13), som har gett bra resultat i flera år, som förvaltas av bra analytiker, ger bra spridning globalt ochbranschmässigt, som ger mycket bra risknivå tillsammans och som också går att ha i PPM och IPS:

  1. Öhman Global Growth   +25,2
  2. SPP Global Topp 100        +15,3   
  3. Skandia TIME Global       +23,0
  4. Didner&Gerge Global       +16,9  

Siffrorna efter är avkastningen hittills i år t o m 9 november. Genomsnittet blir 20,1.

Vill man öka avkastningen något kan man justera för den s k unfavourable season ( delar av sommarhalvåret). Då kan man helt enkelt halvera innehaven under perioden 4 maj - 18 oktober ( eller vara helt ute ). Just i år hade det givit en procent mindre i avkastning ( p g a den branta uppgången från början av sept), men sett bakåt några år hade det blivit flera procent plus varje år i stället när man undvikit återkommande stora nedgångar under denna period.

Är man lagd åt lite enkel TA kan man lägga in en TA-kurva + RSI+MACD i en global ETF (t ex db X MSCI...)(jag gör så på Avanza eftersom de inte har TA i fondfigurerna) eller annat globalt index och köpa och sälja efter signalerna i en vald tidsperiod. Prova t ex EMA15 i en veckograf och när det börjar se oroligt ut kollar man med samma i en kurva med dagsvärden. I år hade man t ex då sålt alla sina halva innehav den 29 juni  och köpt igen den 12 september. Även om man bara använt veckokurvan utan stress hade man gjort några procent plus med det här i år och andra år.

Så nu kan ni ju jämföra med hur det har gått för era "lottsedel-företag" och "guld-bagge-investeringar"money-mouth

 

mvh/Bo

 
2017-11-10
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Tack för tipset saknar något som vägledning när det gäller ppm och även vanliga fonder, tror vikingen har datan/ta mm men vill minnas avgiften var väl stor för min ppm och allmänna fondintresse även om det förmodligen ökat.

 

Roade mig titta lite i historiken samtliga konton då iskarna är ganska nya inte innehållt så många lottosedlar ännu.

 

Några i pengar värsta i ordning

Vostok Gas

Lifecycle Pharma

Minilong OMX

Pfizer

 

I ISK är min värsta hittills SPP Global

 

I pengar räknat är Ratos i särklass min bästa placering någonsin(kanske även i % vet inte) täcker ensamt lejonparten av storfiaskona överst, sedan hopade Arne av och de införde bonus varvid jag tackade för mig.

 

Hittar 2 lotto i ena isken

Seabridge gold och Avino silver båda mer än dubblade, kan trösta med att jag ganska nyligen tagit in några nya lottos där chansen reducera min tursamma start  känns påtaglig ;) men det vet jag först om något år så till dess...

 

Jag har olika konton så jag ser ganska tydligt vilket av långsiktig, handla lagom och specka som i mitt fall lönar sig bäst vilket är det långsiktiga kontot där jag absolut kunde tänka mig fonder likt du beskriver ovanför.

 
 
 
 
2017-11-10
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Hej!

Instämmer absolut med föregående talare! Så kul med litet fler börsrelaterade inlägg.

Och tacksamt med fler tips om både PPM och vanliga fonder.

 

Minns för några år sedan Bo, du nämnde att t.ex 

Skagen Kontiki, typ globalfonder m.värdebolag,

kan vara lättare att hinna "mer helskinnat" ur  vid ett plötsligt börsfall. Tänkvärt!

 

20% avkastning får man beteckna som bra,samt vid ett rimligt risktagande.

Nu är vi  alla såklart  olika, vad beträffar investeringsstrategi och viljan till risktagning.

Tror dock,att med stigande ålder,(hjälper tydligen inte på mig :(  )

så blir man klokare och mindre riskbenägen. Och får troligen också en bättre avkastning.

 

Trevlig helg!

 
2017-11-10
Citera
 
photo
Aktiv:
inlägg

Varken Gold eller Dollar gör några större rörelser. 

Det här verkar "bara" vara en normal och behövlig rekyl .

XACT Högutdelande tycker jag är en mycket trevlig börshandlad fond. Passa på och fynda!

 

Trevlig helg

 

 
2017-11-10
Citera
 
photo
Aktiv:
inlägg

Dow Jones och Japans Nikkei kan falla "fritt" 4 -5 % !

Faller I faller A faller ....och  med lite hysteres kan det ju bli 6-7 % ner ?

 

 
Annons


Message: