VECKA 16
Fredag
19
April
BT-annons

1 2 3 Nästa Sista Sid 1 av 3
  • Forum > Handelsinstrument > Allmänt > Amerikansjka ETF
22 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Bengt Hellstenius
Amerikansjka ETF
2017-12-21
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2010
519 inlägg

Man skulle kunna tro att det kommer någon form av ersättare eller nya instrument när handeln med amerikanska ETF-er stoppas vid årsskiftet. Har du Göran några idéer om hur det kommer att se ut efter  stoppet. Om vi tar exempelvis goldminers typ JNUG så borde det ju finnas en stor efterfrågan i Europa på att kunna handla i ett liknande instrument. Några idéer eller förslag på klösning i forumet? 

 
2017-12-21
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Vet inte om typ gdx/gdxj kommer finnas kvar hos CFD-handlarna har inte dykt upp någon information vad jag kan se?

 

Hittade ingen bra lista på trackers t ex x-trackers som hade något liknande JNUG, där var någon 2X resource jag inte orkade titta närmare på, mest verkar det kopplat till själva råvaran det jag hittat hittils. Får leta vidare under helgen.

 

 

 
 
 
 
2017-12-22
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Godmorgon!

Denna länk är den jag haft sedan länge,men kanske ej ger ngn vägledning.

mvh

http://etfdb.com/type/sector/materials/gold-miners/ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
2017-12-22
Citera
 
photo
Aktiv:
inlägg

USA-exponeringar som även handlas i Tyskland

Kortnamn

Namn

SXR8

iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc)                                    

P500

Source S&P 500 UCITS ETF

IS0E

iShares Gold Producers UCITS ETF USD (Acc)

L8I1

Lyxor UCITS ETF China Enterprise

DXS7

x-trackers FTSE Vietnam UCITS ETF 1C

QDVG

iShares S&P 500 Health Care Sector UCITS ETF USD (Acc)

SXRV

iShares Nasdaq 100 UCITS ETF USD (Acc)

2B76

iShares Automation & Robotics UCITS ETF USD (Acc)

ZPDT

SPDR S&P U.S Technology Select Sector UCITS ETF

 

 
2017-12-22
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2010
519 inlägg

Tack Nils, Anja och Tobe. Har ännu inte hittat någon ersättare till de ETFer jag handlar i. Skulle tro att du och jag Nils är inne på samma instrument vilka följer Goldminers. Jag har även tradat några USA- Etf som följer USA-index typ  TQQQ som följer Nasdaq Comp med häv 3 ggr. Håller med dig om att har man levt med dessa ETF-er blir övrig handlel lite "blodfattig". Visst farligt volatila så man får vara vaksam. 

Skulle uppskatta om någon håller info öppet om någon hittar ersättare. Din hänvisning Anja var utmärkt men jag hamnade ständigt på USA ETF-er. 

 
2017-12-22
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2010
519 inlägg

Kommunicerade med Avanza om problemet. De visste inget alternativ för stunden.  En dag för några år sedan ledde Göran mig (och andra) in i ETF-ernas värld. Det har varit en lustiger dans men nu måste vi be dig ta täten och om möjligt leda oss vidare till alternativ.  

 
2017-12-23
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Någon som har en lista på US ETF:ar som kan/inte kan handlas från den 3:e januari?

 
2017-12-24
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Det som förbryllar mig är att vissa av de utpekade etf:n skapats av t ex Credit suisse och annat med europeisk koppling men är i samma "döds"-lista ?

 

Någon påstod det fanns europeiska alternativ för de flesta men jag hittade endast en handfull europeiska ETF-ersättare och inga alls av de jag föredrar?

 

Kan tyvärr ingen tyska men de instrument man kan hitta hos bla deutsche bank bör gå få hos de svenska handlarna?

 
 
 
 
2017-12-24
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2010
519 inlägg

Håller med dig Nils betr de europeiska alternativen. Jag handlar i dag med goldminers typ  JNUG, GDXJ  samt  hävprodukter av typen TQQQ som följer Nasdaq index. och andra som speglar DJ. Det finns ytterligare  med eller utan häv och jag finner inga hyfsade motsvarigheter. Det är förbaskat irriterande efter några år med dessa instrument  och när man lärt sig att handskas med dem någotsånär och t o m ser bra vinster så drabbas vi av detta. Funderade på att jobba med USA-mäklare men det verkar bra stökigt med en massa byråkrati som inte ens kan skötas på nätet. Min erfarenhet av USA-byråkrati  dessutom efter att ha jobbat i amerikanska företag är att det är en snårskog som tar tid och ork. 

Vad säger Börstjänaren med sina erfarenheter av internationell och gränsöverskridande handel? 

 
2017-12-26
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

tråkigt med protektionistisk klåfingrig lagstiftning

 

många banker har en egen guldfond men det är inte lika bra som en ETF

 

återkommer när vet mer

 

 

 
 
 
 
2017-12-26
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jan 1970
18175 inlägg

Den enkla lösningen är väl att byta mäklare. 

Varför inte köra direkt med IB (Interactive Brokers), det är ju via dem som Avanza (och många andra svenska mäklare) ändå har sin US-handel.

Att öppna konto sker online och är inte krångligare än en svensk depå, de frågar det vanliga fast på engelska så klart, möjligen har de kvar sin svensk support.

Byråkratin i USA är nog bara en bråkdel av finansmarknaden i Europa, varför vi valt att sätta upp vår hedgefond där.

De mycket lägre priserna på USA-EFT:erna vittnar ju också om en effektivare marknad.

Eventuella vinstskatter är sedan upp till kontoinnehavaren att rapportera.

 
 
 
 
1 2 3 Nästa Sista Sid 1 av 3

 
Annons


Message: