VECKA 17
Onsdag
24
April
BT-annons

  • Forum > Marknader > PPM > PPM JAN 2018
6 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Ulf Norberg
PPM JAN 2018
2018-01-01
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Gott nytt 2018 alla tjänare!

Ja Börstjänare...alltså...

Lagom till nya året...lägger jag mig nu 100 procent i Spiltan Högräntefond. Inte för att jag direkt tror på börsras nu...vill bara säkra mitt kapital.

En parkeringsplats kan man säga...för att sitta på läktaren som våra oppositionspolitiker gör. Fast de får ju fullt betalat i vilket fall!

Ämnar snart börja ta ut mitt PPM..om 2 år...

Och innan någon påstår..- Men faller inte den med stigande ränta...Läs på om just DEN fonden....

 
2018-01-01
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Javisst vill man önska Gott Nytt År till alla Börstjänare och visst alla "Politiker-tjänare" också för den delen.

Alla är vi ju olika,det får man ju acceptera,men jag kan väl ändå få tycka, att forumet var roligare förut,när det var mer renodlat börsrelaterat.Och då GH var mer aktiv på forumet.

Vi får väl se, hur detta nya år artar sig..saknar det rena börsrelaterade och saknar GH!

Menar, det måste väl finnas andra forum,där de politiker- intresserade får bättre respons än här?

Hur som helst,så tror även jag,att detta år 2018 är året,då man bör börja bli mer försiktig på börsen.Även de "eftersläntrande frontiermarknaderna" och råvarusektorn har ju knallat norrut en tid nu.

Hur som helst,så  inleder  jag året med fortsatt PPM-innehav i:

Carnegie Afrika

East Capital Frontier Markets

Tundra Vietnam

(Tundra Frontier Africa Fund blev alltså utbytt pga av nya regler i PPM. Anser att denna fond ligger i farozonen)

Vad beträffar guldet,så är jag inte alls främmande för,att det får en uppstuds med försvagad dollar,men jag väljer bort guldet tills vidare.

Förväntade mig,att dollarn skulle stärkas med kommande räntehöjningar.Men icke!! Skattereformen var säkert redan inprisad i dollarpriset. Valutasvängningar blir dock sällan vad man förväntar sig.Man kan strunta i att sia om valutor.Istället välja den region eller bransch man tror på.

Skulle ändå vara intressant,att få höra forumets,t.ex GHs förklaring till den försvagade dollarn,samt ev.prognos för densamma.

Ser även fram emot övriga forummedlemmars börstro, PPM-placering, inför detta år!

Lycka till på det nya året!

 

 

 
2018-01-01
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Ser nu,att Conny redan skrivit sin syn på dollarn framöver! Kul att läsa om olika funderingar!

 
2018-01-02
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Nåja...Politik inverkar ju i högsta grad på marknaderna!

Hur hade det sett ut om alla CB INTE hade kört pressarna för fullt.....

Och det FINNS inte alls många forum som tillåter oss att ta ut svängarna!

Jag har själv skrivit mycket på DI.se forum..på Avanza forum. Men det ÄR faktiskt så i Sverige idag, att OM man inte tycker som mainstream media...stängs forum ner...kritiker fryses ute...har flera exempel på just det.

Så skönt att det INTE är så här--då hade i alla fall jag struntat i det hela!

 
2018-01-02
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Hej Ulf!

Jag hör vad du säger! Politik påverkar marknaderna och påverkar inte! Centralbankernas agerande har stor betydelse,men även mycket allvarliga politiska händelser har inte alls påverkat börsen.

 

Jag förstår det du säger och beklagar,att där inte finns renodlade forum för just politikintresserade,där man får säga vad man tycker. Okey,då kanske trots allt,det är bra,att detta finns.

Du är hur som helst en av oss,som skriver om dina börstankar och placeringar.

 

Själv har mina egna placeringar alltid varit bundna till var någonstans i börscykeln vi befinner oss.(undantag guldet,som ju kan få några glansveckor när som helst,beroende på geopolitisk oro och dollarpriset)Jag har placerat i allt från mogna marknader USA,Sverige,Europeiska småbolag,Indien,Asien och just nu Frontier Markets och råvaror.

 

Antar,att vi nu är inne i det sista året/åren av denna börscykel.Sedan får det falla ett antal år och efter det får vi börja om igen.

 

Det,som jag skulle tycka vara givande i just PPM-tråden,är att få se många andras placeringar,allt ifrån räntefonder,AP7an,breda billiga indexfonder á la SPP,till smalare branschfonder,länderfonder osv.

 

Det är alltid bra med många infallsvinklar,som ger litet perspektiv.Det ger ju föga,att bara läsa om mina placeringar,som många ggr får klassas som högrisk.

 

Nils är en av dem,som är väldigt duktig på,att berätta om sina placeringsidéer.Minns, att han dock efterlyste litet mer vägledning i PPM.Det är något, som även jag skulle vilja ha!!

 

Ha en bra dag Ulf och tack för att du skriver om dina placeringar.

 

 

 

 

 
2018-01-09
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Hej alla börstjänare!

Vietnam och Frontier Markets har inlett året mycket starkt!

Tar nu hem en del av vinsten från Vietnam och lägger till Ryssland i portföljen.

Vietnam växer fortfarande mycket starkt! Vietnams BNP- tillväxt visade på hela 7,65% det senaste kvartalet,mätt i årstakt.

 

Om man tror på ett högre/stabilt oljepris,samt hoppas på lättnader i sanktionerna mot Ryssland i sommar,så kan Ryssland vara en bra placering.Börsen ligger alltid före den reala ekonomin...

 

Dock, så stiger Sentiment Bullish (uppe i 77% fn).Marknaden har sedan en tid gått upp i Eufori,så det är inte fel att vara litet på sin vakt.

 

Nuv.PPM:

East Capital Ryssland  60%

East Capital Frontier Markets 20%

Tundra Vietnam 20%

 
2018-01-17
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Stiger idag av börsen för denna gång!!  Kanske vi hörs igen i en annan börscykel....

Önskar er alla lycka i framtiden! smile

/AM

 

 
Annons


Message: