VECKA 16
Fredag
19
April
BT-annons

1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2
  • Forum > Marknader > Aktier > SWM(MAN KAN INTE SOVA GOTT LÄNGRE)SÄLJ
15 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
darios nasrolahi
SWM(MAN KAN INTE SOVA GOTT LÄNGRE)SÄLJ
2018-07-19
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2008
1975 inlägg

Bolaget hade lämnad sitt rapport idag och aktien steg över 490 och stängde 470.

I min del jag känner detta bolaget och har lite kunskap om detta bolag och deras produkter.

Idag de har ett tuff mot med lågpris tillverkare och deras nya snus i zyn som inte så många vill ha.

Vad Vd säger i deras tillväxt stämmer inte vad verklighten säger.

Sälj och lita inte på VD.

 

 
2018-07-21
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2008
1975 inlägg
WEDISH MATCH

"KLART ÖVERDRIVEN VÄRDERING" - CARNEGIE (Direkt)

2018-07-20 10:01

STOCKHOLM (Direkt) Carnegie behåller sin negativa syn på Swedish Match aktie. Argumenten är i stort de samma som när investmentbanken sänkte till sälj i maj, en rekommendation som nu upprepas.

Carnegie pekar på Swedish Match exceptionella kursutveckling (upp över 60 procent de senaste tio månaderna) och menar att värderingen är klart överdriven. På fredagsförmiddagen handlas Swedish match till 486 kronor. När sänkningen till sälj gjordes i maj handlades aktien till 428 kronor.

Enligt investmentbanken beräkningar handlas snusaktien kring ett p/e-tal om cirka 23. Carnegie ställer det i relation till sektorkollegor som handlas nära sjuårslägsta kring 13. Om aktien går tillbaka till tidigare "topp-multiplar", tillika ett p/e-tal kring 18, skulle aktien handlas kring 375 kronor, enligt Carnegie. Riktkursen justeras upp marginellt till just 375 kronor (360).

Analysen lyfter även fram, precis som i maj, de regulatoriska risker Carnegie ser för Swedish Match del. Det rör sig dels om ett potentiellt förbud mot smaksatta cigarrer i USA, dels om chew bags i Europa som kan råka ut för liknande regulatorisk problematik.


 
2018-07-21
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2008
1975 inlägg

Det stämmer helt klart men andra unga killar bara skriver med luften och gör en värdering som är helt lurig .

Rapport vad en marginal bättre än väntat men aktien kursen gick upp över 490 men stängde 488,50.

Detta bolag kommer att mörka tillväxt i framtiden vilket markanden anser inte detta risken som kommer.

På andra sidan bolaget har etablerar sig i USA för att kunna sälja deras nikotin free snus men vi vet inte än hur det ska gå till.

I Sverige det går inte så bra för de som det gick bra tidigare och många som jag hade skrivit vilja sig att köpa andra sorter.

Det finns hundra tals snus i marknaden med lägre pris och bättre smak.

Många  tillverkare släpper ny snus gång på gång och sänka deras priser men vad SWM ska göra åt?

De kan inte köpa andra för det växer och växer och folk har minskad och vill vara utan för deras hälsan.

Vi har enorma risker för detta Bolag i framtiden som Carnegie har skrivit.

MittMÅL KURS 180 KR OM 1 ÅR.

 
2018-07-21
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Darios...du får sälja MER av SWM produkter, helt enkelt:-)

FÖ är väl 95% av OMX övervärderad?

 

 
2018-07-21
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2008
1975 inlägg

Hehe.

Jag har blankad i fredag .

Jag tror jag vet ,vad jag gör.

Går det upp ,korta mer.

Går det ner växer vinster.

Jag göra vad jag skriver men ibland det gå fel håll med marginal förlust.

Dollar på väg ned och gold stiger och investerare anser att det står nedgång lukt på väg att krashar hela uppgången.

När många tunga fd Fed och finnas minster varande då kan komma när som helst ett smälter på unga och nybörjare i stora banker som tror på börsen ska bara stiga och stiga.

Vi lever i mycket farligt börsklimat :räntor upp i USA-gold upp .

liver är vacker och man ska lära sig att vinsten ligger när man bli inte lurad.

Nästa vecka är intressant .

 

 
2018-07-21
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Mycket om räntor och börskrasch att läsa i dagsläget

What matters is the inflation-adjusted Fed Funds rate, which is still below zero. In other words, the REAL Fed Funds rate is still negative.

 

https://bullmarkets.co/accomodative-policy/

 

Är det någon som kan göra något liknande med svenska räntor och vår börs? Har själv endast 10 åringen och 3 månaders på få år så inte mycket hurra för där även om jag tyckte det går mest sidledes för dagen.

 
 
 
 
2018-07-30
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2008
1975 inlägg

Just short and wait.

En källare aktie som har mycket luft i.

400 lätt tror jag på.

'img'
 
2018-07-30
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Förstår tänkandet Darios.

Kan vara svårt att sälja snus till överpris när man har så många konkurrenter.

Ingen som nyttjar snus är i behov av SWM.

Konkurrens är alltid bäst

 
2018-08-26
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2008
1975 inlägg

Luften på väg ur.

Det är inte sent att korta.

500 kr bli ett dröm men 400 kan vara en verklighet.

P/T över 27 är överdriven.

 

 

 

 

 
2018-08-26
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
381 inlägg

Var försiktig med blankning. När marknaderna är euforiska kan sådant tillstånd hålla i sig länge. Och det finns mycket fondkapital som skvalpar runt därute som trycker upp kurser oberoende av värdering.

Dessutom ligger vi fortfarande i bull marknad. Kavastu vet och vi som gör månads-chart vet det. K blankar aldrig i en bull marknad. Det borde inte vi andra göra heller.

Det kan ta många kvartal innan förhoppningarna kring SWMs nya produkter visar sig vara rätt eller fel.

mvh

 

 
2018-08-26
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2008
1975 inlägg

Tack 

Det är helt klart att marknaden tror på ljusa framtiden för detta bolaget men det finns stora utmaningen som tyder att bolaget kommer inte att klara hårda konkurent och behåller sina marginal .

Zyn sälj i USA som nikotin free men tänk om man vill sluta röka eller snusar ,man struntar totalt som heter Snus med niktion eller utan men en del kommer att prova men till slut de slutar.

Redan nu många har slutat att röka men snus har ökad mer än cigarett samt konkurenter har ökad enorm .

Värdering är mycket högt när man titta på risken som består för detta bolaget.

Zyn säljs men inte så bra som många tror på.

Swm andra produkt har tappat rejäl sin marknad andel vilket vill jag säga att folk vänjer sig till andra snus tillverkare .

 

 

 

'img'
 
1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2

 
Annons


Message: