VECKA 17
Torsdag
25
April
BT-annons

  • Forum > Marknader > Fonder > Bra egen fond
5 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Bo Bredenhof
Bra egen fond
2018-09-14
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
381 inlägg

Jag såg på biblioteket en rolig bok om fonder som hette "Gone Fishing Fund".

Författaren propagerade för att samla sina investeringar i en egenutformad fond att bara ha att ligga över tiden med endast en ombalansering per år. Och sedan gå och fiska eller göra annat.

Innehållet skulle vara så här ( jag har gjort om den till ett svenskt perspektiv; boken var amerikansk):

30% Obligationer

30% Sverigefond

30% Globalfond

5%  Ädelmetallfond

5% Fastighetsfond

och man ska finfördela detta:

10% typ Penningmarknad/Likviditetsfond

10% typ Långa Obligationer-fond

10% Realräntefond

Sverigefond kan man dela upp i ( men behöver inte):

10% typ Större bolagsfond

10% typ Småbolagsfond

10% typ annat kanske Micro, Värde..

10% Europafond

10% USA-fond

10% typ Emerging Markets/hela Asienfond

5%  Ädelmetallfond

5%  Fastighetsfond

Alla fonder ska väljas med så låg årsavgift som möjligt. I USA med sitt stora urval är det lätt. Här i Sverige får vi annars välja en så bra fondförvaltare som möjligt.

Sedan väljer man en tidpunkt på året då man gör enda ombalanseringen ( t ex runt 21 april då den sämre årshalvan för börs inleds); dvs säljer det som ligger över sin %-sats och köper i dem som ligger under sin %-sats. På det sättet köper man automatiskt billigt och säljer dyrt.

Författaren hade gjort en beräkning över många år som visade att detta koncept fungerar bra. Och det tror jag det gör även med min justerade modell.

Vill man inte ha hela sitt kapital så här ( man kanske inte gillar fisk..), så kan man ta en viss del åt sidan och göra så här med och sedan följa upp. Intressant att jämföra med annat som man kanske inte gör så bra som man tror.

Buffets långa modell är ju att ha 90% i en så billig globalfond som möjligt med 10% obligationer vid sidan av. Har man lite mera stålar kan man ju göra en sådan också av en delmängd för att det är roligt att jämföra.

Allt detta är ju relativt riskfritt på lite längre sikt.

mvh

 

 
2018-09-14
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2009
287 inlägg

Hej! Trodde Buffet var mer inne på Vanguard S/P500 ETF.

Man får ju rätt mycket globalt i en sådan fond eftersom många företag är internationella.

 

Angående plocka ut fonder, så känns det som morningstar väger in så mycket annat än bara avkastning.

 

Har funderat på följande model:

Småbolag Sverige(minst 2 fonder för att minska förvaltar risken)

Småbolag USA(minst 2 fonder för att minska förvaltar risken)

Räntefonder(där man får balansera om mellan likviditet/reala/långa/företagsobl. beroende på var vi befinner oss).

Småbolag borde för det mesta överavkasta jämfört med stora bolag. Det innebär att man kan ha en större räntedel om man vill ha det jämfört med att ha storbolagsfonder.

 

Bara att titta på de senaste 5 åren så ser man att indexfonder har varit  sådär i Sverige, dock bättre i USA men där beror det på FAANG.

 

 

 

 

 
2018-09-14
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Jag har märkt jag blir allt mer intresserad bevara vad sparslantar jag har dvs helst förränta något i stil med vad inflationen kan vara, ett område  som ibland nämns för vår inflation är 4% - 6% kan det stämma? Den officiella inflationen struntar jag i då det berör mig själv.

 

När det gäller fonder ser det ut som jag i större utsträckning kommer använda mig av Spiltan Aktiv Stabil som alternativ till Xact Högavkastare för att slippa courtaget, jag ser båda som bra alternativ till Total Return Index.

 
 
 
 
2018-09-14
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2009
287 inlägg

Låter som gone fishing lika gärna kunde ha köpt AMF balansfond. Plus några guldmynt.

 

Buffet varianten blir bra om man kommer in i marknaden vid rätt tidpunkt.

 
2018-09-14
Citera
 
 
2018-09-15
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
381 inlägg

Jodå, Buffet rekommenderar en billig S&P500 fond som bas och den är ju global genom alla stora globala företag som finns i den.

Men vi svenskar kan ju inte ta en helt USD baserad fond. Det kan gå illa framöver när USD troligen kommer ned och eventuellt kronan upp. Därav rådet med en svensk billig globalfond.

Det går inte att hedga valutor heller med t ex Bear USD/SEK eftersom det blir för dyrt. Bara i år har USD stärkts med ca 11% mot kronan och EUR med ca 6%. Det här gör stora plus och minus i utlandsinnehav.

Jag tror att USD långsiktigt sjunker och vår krona hämtar sig nog en del när vi väl börjar höja räntorna. Men långsiktigt tror jag att kronan också sjunker eftersom vår utbildning och annat sköts så dåligt i Sverige.

Men vill man undvika stora förändringar i fonder p g a valutaförändringar, är nog receptet att ha det mesta i Sverige fonder och en del i Nordenfonder.

mvh

 

 
Annons


Message: