VECKA 13
Torsdag
28
Mars
BT-annons

1 2 3 Nästa Sista Sid 1 av 3
  • Forum > Marknadsbrus > Marknadsläget > Winter is coming
21 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Patrik Liimatainen
Winter is coming
2018-12-09
Citera
 
photo
Aktiv: Jan 2010
15 inlägg

Vintern närmar sig på många olika sätt. Ska man analysera börsläget så fanns det en Rysk ekonom vid namn Nikolai Kondratiev. Han beskrev marknadsklimatet i fyra olika faser enligt årstiderna.

Enligt honom så befinner vi oss i vinterfasen och har gjort det sen i början på år 2000. Det stora problemet är att vi aldrig tillåter ekonomin att glida in i en recession som rensar systemet från skulder. När systemet börjar kollapsa och arbetslösheten stiger och företag tvingas slå igen då drar centralbankerna igång sedelpressen och räddar oss och skjuter fram kollapsen. Vi fick en försmak på den 2007-2009 men det är ingenting mot vad vi står inför nu. Systemet rensades inte då från skulder. Vi stod inför en fullständigt kollaps som hade blivit ännu större om inte Fed hade klivit in. De räddade oss då när de fortfarande hade ammunition kvar.

Räntorna är låga och skuldberget i exempelvis USA är värre nu än för 10 år sedan. Jag tror att federal Reserve har skulder på 4000 miljarder. De är inte intresserade av att köra ännu en QE. Vad är vi uppe i nu. QE5 eller är det QE6..!? Jag är övertygad om att när börsen rasar ytterligare 20-25% så kommer man lansera någon form av "easing" och börserna kommer rusa uppåt 15-20% på kort tid. Problemet är att det är för sent. Jag tror att vi inom 6 månader kommer se en kollaps på världens börser.

Det är möjligt att vi faller 20-30% på relativt kort tid. Paniken kommer vara total! Jag vill inte skrämma någon men jag ser inte riktigt hur vi ska ta oss ur kollapsen de närmaste åren. Systemet måste rensas från skulder och överskott precis som Kondratiev skrev om. Tillåter vi inte det så skjuter vi eländet framför oss och smärtan blir så mycket större.

Enligt Nikolai Kontratiev så består vinter fasen i första delen av deflation. Det innebär att allting kommer rasa inklusive olja och guld. Det kommer inte rasa lite utan råvarorna kommer kollapsa fullständigt. Enligt kontratiev så kommer exempelvis guldet vara en säker hamn och kommer att stiga i pris. Dock är jag tveksam till det till en början. Vi får se vad som händer gällande guldpriset. Börsen och övriga råvaror kommer kollapsa. Guldet är jag lite tveksam till.

Jag tradar mycket och föredrar att trada på långa positioner. Det kommer vara extremt svårt att trada i detta klimat då centralbankerna kommer ösa på järnet för att förhindra fallet.

Börsen kommer att vara slagig upp och ned.

Vi hade en lågkonjuktur år 2000. Vi hade en lågkonjuktur 2007-2009. Det är dags igen nu då det gått drygt 10 år sen sist. Denna gång kommer vi inte att ta oss ur den utan kylan kommer gripa tag i oss och social oro kommer att sprida sig.

Jag hoppas innerligt att jag har fel och att omvärlden kommer att blomstra upp och allt är frid och fröjd. Problemet är att vi skjutit upp skuldberget och vi lever på lånad tid. Det som gör mig lite rädd är att när ekonomierna går dåligt och nu pratar vi om en kollaps då startar också många konflikter för att missleda den stora skaran. Det är lättare att hålla kontroll på massan om det är krig och skräck.

Detta är ju en mycket dyster läsning från mig. Det är viktigt att påpeka att jag förövrigt är en positiv människa. Jag har en familj och har tidigare postat mycket på redeye under namnet Warren B. Denna gång tyvärr vill jag varna småspararna om att det är för sent i cykeln att ligga lång i aktier och fonder. Att sälja av och ligga med kontanter är också en position. En position vi sällan har för att vi blir giriga och hela tiden vill tjäna mer pengar.

Det jag tror kommer hända inom kort 3-6 månader är kraftiga fall nedåt på börsen. När smärtan är för stor 20% börsfall så kommer vi se aktiva centralbanker. De kommer försöka rädda börsen och tillväxten så gott de kan. Jag pratar då om ECB, BOJ och Fed. Det kommer funka en kort period. 3-6 månader möjligtvis innan vi far nedåt igen.

Den stora frågan är vad som hände med Kontratiev. Joseph Stalin sände honom till gulag där han blev avrättad.

God jul på er. Ta hand om nära och kära. Mvh/ Warren

 

'img'
 
 
 
 
2018-12-09
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Jag tror det ligger mycket bakom det här faktiskt.

Även jag förväntar mig en ur blåsning av systemen, inkl börser etc. Dock tror jag, att Guld kommer att vara en vinnare då!

 
2018-12-10
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Vi får väl hoppas det inte blir värre än recession 

 

Kanske en av anledningarna? Since the US jettisoning of the gold standard in 1971, we have seen a profound shift in the nature of capitalism. Most corporate profits are now no longer derived from producing or even marketing anything, but in the manipulation of credit, debt, and “regulated rents.” As government and financial bureaucracies become so intimately intertwined it’s increasingly difficult to tell one from the other, wealth and power—particularly, the power to create money (that is, credit)—also become effectively the same thing.

http://news.infoshop.org/europe/the-yellow-vests-show-how-much-the-ground-moves-under-our-feet/

 

Något med värde har chans överleva, guld,silver,skogstäppa,konst osv..

 
 
 
 
2019-01-10
Citera
 
photo
Aktiv: Jan 2010
15 inlägg

Ja håll i er!! Lade upp ett nytt inlägg igår men det raderas av någon anledning. Target 2100-2200 Spx inom kort. /Warren 

 
 
 
 
2019-01-10
Citera
 
photo
Aktiv: Jan 2010
15 inlägg

Jag tror att inget av värde har chans att överleva. Möjligtvis guld men jag är tveksam till det. Om jag måste gissa så rasar allt inklusive guld. Det enda som stiger är USD. Euron kollapsar nedåt också. Panik på alla fronter!

 
 
 
 
2019-01-18
Citera
 
photo
Aktiv: Jan 2010
15 inlägg

Vi är nära nu! Läste precis att Attila gick in tungt med korta positioner på 2675 i spx. Target 2050 spx! Jag är inte fullt så negativ utan har target på 2160-2200 spx innan rekyl uppåt. Dock kommer vi gå under 2000 i spx på lite längre sikt 3-6 månader. Det är extremt svårt att trada då rykten och interventioner från centralbanker gör allt för att trycka upp kurserna. Jag ökade på mina korta Dax positioner vid 11200 Dax. Givetvis kan vi klättra lite till. Även i en bear market så kan börsen i en intermediate cycle klättra 6-8 veckor från botten till toppen innan det vänder nedåt igen. 

 
 
 
 
2019-01-19
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Warren B-> vem är Attila?

 

Jag har för mig jag tidigare hade en önskenivå på en höger skuldra i trakten av 2840 för SPX samtidigt har vi ett motstånd omkring 2815 som kanske helst skall hålla om vi vill se mer/djupare nedsida?

 

Såg GDX vacklar lite och varken GDX eller COPX känns särskilt övertygande även om de efter min modell ligger i fördel tjur läge.

 

Stora kraftansträngningar prata upp oljan pågår just nu är oljan i min intressezon för att eventuellt gå kort så det spanas efter tecken som kan användas för beslut :)

 
 
 
 
2019-01-19
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2018
19 inlägg

Warren B bra analys av läget igen tror jag som ditt inlägg Rally som du påpekade att kan vända upp närsom, gissar att en del bears bränt sig på denna uppgång från juletid ,men somsagt inte lätt lycka till alla där ute

 
 
 
 
2019-01-23
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Läser på Nätet obekräftade uttalanden från USA att de är redo ingripa i Venezuela (en av världens största oljefyndigheter där)?

 

Kan ge extra kraft åt Björnarna?

 
 
 
 
2019-01-23
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Warren B

Troligen finns det behov av en rejäl sättning i marknader.

Mesta av uppgångarna är ju skapade av politikerna och riksbanker.

Bästa är naturligtvis om det mesta av alla onödiga miljarder kan försvinna illa kvickt igen.

Finns inte mycket som verkar vara friskt så som det ser ut nu. 

 
2019-01-24
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2009
287 inlägg

Du får köpa "fundamentalt starka aktier i stigande trend".  Lätt va!  cool

 
1 2 3 Nästa Sista Sid 1 av 3

 
Annons


Message: