VECKA 13
Fredag
29
Mars
BT-annons

  • Forum > Marknader > Allmänt > Guld aktierally banker
8 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Per Lindgren
Guld aktierally banker
2019-02-22
Citera
 
photo
Aktiv: Sep 2017
54 inlägg

Hej!

Jag är en glad amatör med en del funderingar.

 

Jag sitter med en del guld (fonder, kan inget om cert osv). Vissa hävdar säsongsmönster och att guld ska ner. Jag tror snarare aktier ska ner och att raset var motiverat i slutet på 2018 och detta är "suckers rally". 

Fråga1. Är det vettigt att öka på nu? Ser vi en rekyl?Som det står på BT det finns möjlighet att det går fort förbi 1400. Jag håller inte stenkoll och behöver därför vara positionerad redan innan.

Min tanke i övrig:

Stor oro överallt. Trump kommer lösa handelskonflikten på nåt halvdant sätt men hitta ett par delar som är bra för USA, ta credden för det och haussa upp snp. Positivismen ger litet ryck i övriga marknader. Detta kommer styras av smarta pengar som styr dit de vill med hjälp av indexfonder och sämre förvaltare och hjälper till att trycka upp för att sedan kränga av multum, börsen går ner och vanligt folk och sämre förvaltare ligger efter, panikar och alla fokuserar på det negativa igen. Jag tror mao att oavsett utkomst ger handelskonflikten upphov till en rejäl nedgång.

Fråga 2: Vad tror ni? Marknadsutsikter? Vad i hela fridens skulle kunna göra att aktier inte går ner rejält snart?

 

Banker: Är det lönt att plocka in någon öht eller är det detta som kommer leda till bred banknedgång de lux?

Tacksam för svar!

Mvh

 
 
 
 
2019-02-22
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Jag delar tanken på att vi i korta perspektivet står inför en mindre paus i uppgången kanske med en rekyl ned.

 

Sedan tror många och även jag att de som stått utanför inte kommit in på börsen då det ständigt gått upp rusar in puttar priserna på aktier/index till nya höjder och kanske får vi den meltup flera förväntat sig en lång tid nu.

 

Banker kommer tjäna bra med stålar men som vi såg vid förra krisen faller de gärna i klump om någon av de större snubblar så det är inte helt utan risk även om vi nu lärt oss vad politiker och eliten prioriterar.

 

Om metallerna och gruvor drar iväg så är min tanke det blir lite stålar på en mix av fonder,streamingbolag och kanske någon bull Guld/Silver osv..  Sitter för dagen nöjd inte helt ute från marknaden men inte all-in heller.

 
 
 
 
2019-02-23
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Glad Amatör! 

Vi är alla här, Glada Amatörer, så du är i gott sällskap!

Faktum är att INGEN vet något om framtiden. Men många ger sken av det. 

Om det jag hört stämmer, så drivs aktiekurser nu av egna uppköp av aktiebolagen själva!

Annars är det ett nettoutflöde från börs. 

Men jag är inte säker om det stämmer...som sagt.

Guld..jag tror ju att Guld kan stå inför en ny uppgångsfas. Det har ju redan stigit nu i ca 5-6 månader, från en bottenformation. Centralbanker köper ju Guld a lot nu. Lite märkligt egentligen, när de slopat kopplingen till Guld, så köper de ändå?

Tror de inte på sin egen valuta? haha.

Blir ett spännande läge med Guld runt 1350-1400 som är ett motstånd. Tar det sig förbi det, så kan det stiga en bra bit till. Men TA är sannolikheter, inga måsten.

Och just nu, stiger börs och USD, men Guldet fortsätter klättra. Så det finns en egen styrka i Guld just nu. Normalt är att Guld stiger när USD faller, då Guld prissätts i USD per ounce. Eller börsfall och oroligt på finansmarknaderna, då kapital flyr från risk.

BANK: De klarar sig alltid! Klart att kursen kan gå ned rejält, se bara 2008-2009. Men då var läget extremt med SubPrimelånen etc. Ingen visste VEM som satt med Svarte-Petter. Den gången var det i USA som lurendrejeriet startade. Nu pekar DE finger åt alla andra, delar ut böter, för ditt o datt. 

Ta tex. Swedbank nu, som rasade ca 20% på ett par dagar, då en Amerikansk investerare tipsade vänsterextremisterna på SVT om: "Det ligger en hund begraven hos Swedbank".

Jag har sett UG på SVT Play...de har ju INGA bevis alls. Så i Fredags morse vid öppningen, köpte jag Swedbankaktier för ca 167 kr. Får ju utdelning snart. och bara utdelningen, är på min köpkurs 8,60%.

Går kursen tillbaka till 200-210 inom några månader, säljer jag allt. Gör den inte det, tja då får jag nöja mig med direktavkastningen på 8,60%.

 

Jag tror att den börsuppgång vi nu sett sedan årsskiftet, är tillfällig. Når vi ATH på OMX igen, då tänker jag Blanka i PPM (Alfred Berg Bear), igen. 

Funderar på att köpa Guldaktier igen i PPM, men avvaktar lite för att se om Guldet passerar 1350-1400.

 

 
2019-02-23
Citera
 
photo
Aktiv: Sep 2017
54 inlägg

Tack för svar! Satt med lite Swedbank med. Lite när den rekylerat från 163 runt 166 men den vände nedåt igen och jag fick kalla fötter, sålde med förlust. Kommer nedställ igen på någon konstig nyhet utan större vikt igen hoppar jag nog in. Såg detta som ett läge att plocka in en utdelade för en gångs skull. Men går den ner 10% så är utdelningen och mer borta så.

 

Ja guldet rör sig fint för egen maskin. Har också hört att det är nettoutflöde. Därav jag anser detta vara suckers rally. Riksbanker och stora smarta pengar köper guld. Amatörer, indexförvaltare och de utan guld/stora caschmandat köper aktier.

 

Har följt Eric Strands (sista halvåret har han intervjuats i varje podd) pacific precious ett år ungefär. Mycket där jag lägger guldexponering nu då den rör sig mindre än streming/miner/juniora Och jag vill minska nedsidan.

 

Lite orolig att folk ska utnyttja "säsongsmönster" och dippa ner guld.

 

Mvh

 
 
 
 
2019-02-23
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Några kandidater till enda kontot som reinvesterar utdelning vilket jag hoppas trots allt även för mitt kortare perspektiv kan fungera bättre än vara passiv i mitt låta brasset mjölka mina stålar?

Denne musac lyssnade jag på när jag funderade fram tänkbart till just detta kontot https://www.youtube.com/watch?v=H3Au1EaCb-0  Lägg den som bakgrundmusac så blir det väårsta en juste låt att genomlida laughing

 

Bara en skiss har ni bättre så tipsa gärna!

 

GE = bara ekonomiskt i sämre sits än ABB som jag ser det.

 

T&T  ptja de fixar övergången till både 5G och 6G med en utdelning på samma nivå tror JAG.

 

Altria = tobak + knark till billig peng dvs bara för vi i IDIOTI HÅLLER PÅ BETYDER INTE omvärlden verkligen delar vår uppfattning eller hur?

 

Sista Ali Baba hur pass framtid kan där vara? Synd den inte är utdelare, google tänker jag försöka gånga på ett annat kont woooow framtiden är hysterisk för google vad denne lekmannen kan  föreställa sig(får bli en TA på annat konto för min del).

 

Atlanta Rytm skitbra musiker(om man ä det själv eller bara gillar juste musac?) håller än men om de lever än vet jag inte

 

 
 
 
 
2019-02-25
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Frågan för svensk del är väl egentligen hur stora bötesbelopp det blir för kriminella svenska banker som har hållit på med penningtvätten, med maffian som största kundklientelet. Tar säkert lång TID att utreda detta. 

Bank utan kriminell verksamhet finns inte.

Staten är egentligen också en kriminell verksamhet när den håller uppe systemet med att bankerna får fria spelregler. 

Kass valuta är det samma som ett dåligt ledarskap för ett land. Något annat finns inte på kartan.

 

 
2019-02-26
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2009
287 inlägg

Thomas, skitpengar jämfört med vattenfall o Maud. Där kan man prata om försnillning.

Det borde vara FI i Sverige och baltländerna som borde få på tafsen.

 
2019-02-26
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2009
287 inlägg

Många Swed b kritiker sitter nu på så höga hästar att de har nått yttre rymden.

 
2019-03-01
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

FI.

Har dom överhuvudtaget förstått uppdraget varför myndigheten finns.

Kontrollverksamheten FI verkar inte ha förstått något överhuvudtaget.

Sämre kontrollmyndighet får man väl leta efter i oändlighet. 

 

 
Annons


Message: