VECKA 13
Torsdag
28
Mars
BT-annons

1 2 3 4 Nästa Sista Sid 1 av 4
  • Forum > Strategi > Investering > SWEDBANK
33 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Ulf Norberg
SWEDBANK
2019-02-27
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Det kommer ju upp här o där i andra trådar, så lika bra att starta en Swedbank tråd, tänkte jag.

Det har väl knappast inte undgått någon att SVT Uppdrag Granskning UG..låter sitt drev nu gå mot Swedbank.

Bakom allt, ligger ju en Amerikansk Investerare som har tipsat SVT UG om det här!- Man kan ju undra vad motivet är?

Nu hörs direkt rop på böter från USA, Men var fanns alla böter då Amerikanska Subprime lån som banker, rent kriminellt, paketerade om och sålde som säkra investeringar,  härjade och var starten till finanskrisen 2008? En finanskris som vi ÄNNU inte sett slutet av! 

Jag har nu idag köpt en post Swedbank aktier runt 165 kr/aktie. Planen är att endera sälja med lite vinst, om o när stormen bedarrat. Om inte..ger det en mkt bra direkt avkastning. Jag förmodar att utdelningen blir de dryga 14 kr per aktie som beslutats. 8,6% direktavkastning, och det redan 4 April.

Köpte även på första dippen, men sålde av då jag dels inte kunde låta bli att ta hem vinsten, dels att jag anade att det kommer att bli lite turbulent ett tag nu. Men ett stöd verkar finnas runt 160-165 ish. Där ser det ut som att man kan fiska!

Att alla Banker ska vara 100% iga i att ha koll på allt flöde på digitala valutor, är orimligt, ja det är omöjligt.

Då skulle vanligt folk få enorma problem, vilket jag redan har märkt av ordentligt. Det är ju nu som så, att även om du flyttar pengar från en bank till en annan, ska du redovisa VAR pengarna kom från inledningsvis.

Inte alltid så lätt, då digitala pengar inte är öronmärkta och de kan komma från flera källor under flera år.

Men ingen har någon åsikt om att en EU-parlamentariker lyfter ca 200 ksek NETTO per månad? För det har du ju beslutat i Bryssel, att så ska det vara.

 

 
2019-02-27
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2009
287 inlägg

Swedbank är en storm i ett vattenglas.

Sen kan jag tycka att banker kan stanna hemma

oavsett land.

 

Du går lägga till kostnaderna som Europa har fått betala för USA's tre onödiga krig, Irak, Libyen, Afganistan. IS var en produkt av kriget i Irak.

 
2019-02-27
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Korruption fungerar ända tills det uppdagas.

Förekommer överallt i vårt samhälle.

Märkligt är ändå att media kommer på mer oegentligheter jämfört kontrollerande myndigheter.

Rejäl bot för kriminell verksamhet i bank är nog enda vägen för sådana som inte klarar av att hålla fingrarna borta från syltburken.

Granskande media borde få större medel till förfogande.

Obegränsad insyn borde införas inom alla verksamheter i länder som kallar sig demokratiska.

Det är nog tyvärr bara ett önsketänkande.     

 
2019-02-27
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2009
287 inlägg

Ett problem är att ankdammen av ekonomer i Stockholm nog är rätt ängsliga att kritisera om något är fel pga av att det kan vara negativt för karriären.

Dvs. en massa rövslickare o ja-sägare är folket som går runt mellan myndigheter, banker, revisionsbyråer mm.

 

Vad pysslar styrelsen med förutom att lyfta arvode.

Steg ett är ju att ha en plan om skiten träffar fläkten..

 
2019-02-28
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Thomas, det var ju inte SVT som kom på det här själva!

Det kom från: Bill Browder, grundare och VD för Hermitage Capital Management. De var den största investeraren i Ryssland fram till mitten av 00-talet.

När en jänkare är inblandad, får i alla fall jag, en stor skopa salt att använda "efter behag", som Melker sa i Saltkråkan.

Svensk media ska inte ha en enda sek till, dra istället in allt presstöd. Det är en hop vänsterextremister hela högen, men några få undantag.

Jag har NOLL i förtroende för Svensk Media!

 
2019-02-28
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Sålde av mina Swedbank i går med en vinst. Tack Browder, och jag förmodar att du själv gjorde en betydligt större hacka!

Hade hoppats på ett nedställ i öppningen, men det uteblev ju. Så nu får en köporder ligga på 165 kr...så får vi se vad som händer....

 
2019-02-28
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Ja Ulf du gjorde nog rätt.

Undrar om det inte är så egentligen att mycket sånt som har skiljts från staten, har blivit så mycket sämre för allmänheten. Skumraskaffärer uppdagas jämt och ständigt.

Vem tjänar och förlorar i sista ändan på avregleringarna. En jävla massa elbolag är ett bra exempel på onödig verksamhet. Går bara ut på att blåsa konsument.

Stat och politiker bestämmer ju ändå priset på det mesta. Finns det egentligen någon som helst nytta med en massa mellanhänder som skall sko sig på massans okunskap. Bank är nog en liknande verksamhet men ännu värre.

Kan det vara så att staten som styr har ett visst behov av att det skall förekomma kriminell verksamhet.

Sånt som man som stat ej behöver stå till svars för,. Men ändå låter fortgå.

Tänk om det är så. Gäller alltid att hålla ryggen fri.

Är nog en stor del i spelet.          

 
2019-02-28
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Thomas...ELBOLAGEN konkurrerar sunt. De säljer ju energin i hård konkurrens med många andra elenergibolag. Där fungerar marknadskrafterna.

Men det mesta är ju diverse skatter du ser på din faktura av elenergin. Så lätt att höja skatt för politiker, alla behöver ju el. Och hittar de på en skatt, så blir det moms på det, dvs en extra skatt till.

Däremot ELNÄTS bolagen, där har du en riktig soppa, kokat ihop av korkade politiker. Det är ett rent monopol. Finns ju endast en nätägare för varje enskild kund.

Hur tänkte de där?

Förmodligen som vanligt, dvs inte alls!

 
2019-03-04
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Ja men Ulf.

Du skriver ju själv att Elnätsbolag är monopol.

Varför inte förstatliga allt inom el omigen.

Inget har väl blivit bättre för kund efter avregleringen.

Lika dumt är det ju med mängder av elbolag.

Allt går ju ut på att bluffa kund i sista ändan.

Viktigaste samhällsfunktionen borde ej ha lämnats över till spekulanter.   

 
2019-03-11
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Om man inte förstår skillnaden mellan elhandelsbolagen och elnätsbolagen, är det svårt att ha en dialog.

Men nu handlar ju TRÅDEN om Swedbank.

Blev inte något mer fall ned mot TA stödet för Swedbank aktien. Men jag köpte en post ändå, då det snart är utdelning. Kan inte motstå en direktavkastning på ca 9%.

Handlade även Nordea av samma anledning.

Får väl se hur länge jag behåller dem?

 

 
2019-03-22
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Sålt av allt innehav i Nordea och Swedbank. Kan ju vänta på utdelningen, MEN..."allt annat lika" så faller ju kursen lika mycket som utdelningen är, dvs 8-9%. 

Så jag valde att ta hem vinsten innan...rätt eller fel, vet man först efteråt:-)

 
1 2 3 4 Nästa Sista Sid 1 av 4

 
Annons


Message: