VECKA 24
Fredag
12
Juni
BT-annons

1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2
  • Forum > Strategi > Cykelanalys > A-våg eller C-våg?
11 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Christian Westermark
A-våg eller C-våg?
2011-07-17
Citera

user_photo
Aktiv: Oct 2009
446 inlägg

Så, nu har jag hunnit med en liten sommarblogg.

http://guldnisse.blogspot.com/2011/07/c-vag-eller-d-vag.html

Det ser ljust ut för guldet just nu. O nej, är inte lika positiv för silvret. Detta då många långa vill ut ur positioner som är under vattnet, samt att indexen kommer utveckla sig svagt.

2011-07-17
Citera

photo
Aktiv: Jun 2010
717 inlägg

Hej Chhristian

Jag har själv liksom tex Calle här på forumet gått in i silvret också. Jag har 50/50 guld silver, och följt Er cykelanalytiker till punkt och pricka (tja men lite ungefär), "smartmoneytracker" sågar silver & hyllar guld, "thedocument" däremot satsar framåt i silver (och guld), du tvekar eller snarare beslutar vilket ben, guld eller silver. Ni tre är alltså av olika åsikt... Silvret har genom certifikaten nu kort via Avanza hittills gett mig +25%. Jag tänker faktiskt inte ens ställa frågan sälj eller köp utan vet hur osäkert detta är ändå. Spännanden och oerhört intresant. Läget är inte lätt utan riktigt svårtolkat.

2011-07-17
Citera

user_photo
Aktiv: Nov 2008
535 inlägg

Christian

Angående silver så ligger ju både du och jag kort på en "gambling option" men vad är din syn på fysiska köp? Tillgången på silver sinar ju med en hiskelig takt (se chart) och sant är väl att när det väl är slut så exploderar uppsidan, är det slut så är det!!

Om guldet också får en stark uppgång nu under sensommaren hösten bör väl det driva silver bland annat med hänsyn till att mindre resursstarka ÄM-köpare i större utsträckning köper silver dessa dagar.

Så den korta frågan, kan silver ses som prisvärt avseende fysiska köp??

2011-07-18
Citera

photo
Aktiv: May 2009
43 inlägg

Christian:
Vad tror du om dollarn framöver?

Tror du vi slår maj-botten samtidigt som guldet toppar?

2011-07-19
Citera

user_photo
446 inlägg

Hej Johan & Lars,

för att förtydliga lite så har vi köpt sälj optioner. Med detta har man en begränsad risk vilket är bra när man går emot en stark trend. Jag vill inte att folk säljer CFD - terminer. Snarare ska folk köpa dem. Blankningen är dock ett tåg som har gått och krashat. De man blankade på i juni gäller inte idag. 

Silvret kommer helt klart ha en fantastisk utveckling långsiktigt. Den som köper fysiskt silver idag gör nog en av sina livs bästa investeringar. Man måste dock kunna ha mage att hantera volatiliteten. Därför är CFD / temriner lite smårisky när det kommer till silver. Särskilt om man blint inte ser risken.

För att koppla ihop detta med Lars inlägg så tenderar jag att följa Garys spår lite mer. Det finns mycket folk som har bränt sig på silvret. De vill ut ur befintliga positioner och de som har haft, vill inte in igen. Om ni tar en titt på en av mina bloggar så har jag nämnt om en dubbeltoppi silvret. Jag tror fortfarnde detta är i spelning. Alltså att vi ser silvret igen runt $50, medan guldet orkar upp mot $1800-$1900. 

Så om man köper terminer / CFD kan man lägga tyngdpunkten i guldet. Om man inte har någon belånad produkt att köpa kan man vikta in lite mer silver. Perosnligen kör jag ca 75% guld och 25% silver i terminer på detta. Förut körde jag 50% / 50%. Denna procentsats indikerar antal riskerade kronor. Inte positionsstorlek.

Angående fysiskt köp av silver så kan jag reka alla att köpa på dagens nivåer. Men då måster man vara beredd att bunkra upp det i 5-10 år också. Om man tröttnar om 1 år så har man kanske inte gjort en bra investering.

2011-07-19
Citera

user_photo
446 inlägg

Patrik, det ser ut som om Maj - bottnen är hotad. Jag vill dock ha en misslyckad dagscykel först innan jag utropar att Maj bottnen är hotad. Ett brott av Majbottnen är för oss cykelanalytiker en väldig bra utbrottstrejd. Vi brukar oftast se brott som falska, men inte detta (om det sker)

2011-07-19
Citera

user_photo
446 inlägg

Som bullionhandlare kan jag skvallra om att i Maj sålde jag ut mitt silverlager 3 gånger om, men hade fortfarande gott om guld på hyllan. Nu i Juli har det varit tvärtom. Jag har sålt ut mitt guldlager två gånger om och har kvar ett bra silverlager.

Detta kanske indikerar att folk nu tenderar att köpa guld istället för silver även i terminsmarknaden.

Ha det fint

2011-07-19
Citera

photo
717 inlägg

Tack Christian

Jag började tveka om silvret vid 40 USD och sålde mina certifikat hos Avanza i går kring den kursen (kanonaffär). Idag var jag med barnen på "Grönan" (vilket tydligen också halva landet i övrigt var, köer , köer och åter köer), så jag har inte följt utvecklingen. Nu har jag sett 38,60 på silvret och 1585 på guld (aölltså än mer kanonaffär). Hade jag hoppat av utan dig eller Gary. Troligen ej. Nu sitter jag med bra mycket bättre förutsättningar för den närmaste framtiden. Tack igen för infallsvinklarna.

Håller med dig om AvaFx, jag har också bara guld där då risken och utvecklingen är lättare att följa och utveckla possitivt. På Avanza (certifikat) däremot är silvret mycket mer lockande.

2011-07-20
Citera

photo
Aktiv: Apr 2008
148 inlägg

Hej Lars

Vilket cert silver handlar du med på avanza?

MVH

2011-07-21
Citera

photo
717 inlägg

Hej Bo

Commerzebanks Bull Silver X4. Köpte igen vid 460 kr igår den 20:e vilket motsvarade ungefär 38,25 USD på silvret vid själva köpet (ungefär vid 10 DMA). Gick igenom och nu är det uppåt. Jag håller tummarna om fortsatt stegring.

MVH

2011-07-21
Citera

user_photo
446 inlägg

Genom en misslyckad dagscykel, visade idag dollarn idag som ett första steg att treårscykelns botten INTE var i Maj. En misslyckad dagscykel indikerar att den uppåtgående trenden är bruten. 

Samtidigt hade vi en rekyl i guldet. PERFEKT ingångsläge att köpa guldet. Jag var tyvärr sent ute i denna dagscykel, men mycket bättre andra chans kan man nog inte få.

1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2

Annons