VECKA 24
Torsdag
11
Juni
BT-annons

1 2 3 4 Nästa Sista Sid 1 av 4
  • Forum > Strategi > Trejdning > När vänder det?
32 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Stefan Sundqvist
När vänder det?
2012-02-09
Citera

photo
Aktiv:
Då vi i detalj avhandlat området "det vänder snart" och konstaterat att det gör det garanterat, förr eller senare, tänkte jag dra diskussionen ett steg längre till:

När det vänder det?

Ja, den frågan stöts och blöts här som där, milt sagt, och teorierna haglar.

Det enkla och enda svaret - Ingen vet!

Bortsett från en Grekisk default ser jag inget just ni som talar för någon stor och långsiktig trendvändning. 

Däremot talar mycket för en korrigering i den korta trenden; en välkommen andningspaus som låter alla som väntar få komma in på börsen igen och förhoppningsvis dra den till högre höjder.

Men jag tror (som bekant) inte att börsen vänder enbart för att den borde göra det, att det är överköpt, att ett motstånd möts etc. Det vänder mycket lättare och snabbare under de nuvarande förutsättningarna, men inte bara därför.

Jag anser det måste till en trigger, en oväntad negativ nyhet, statistik eller liknande.

Den kommer, var så säker, förr eller senare.

- Det viktiga just nu anser jag därför vara att i mediabruset identifiera och förstå när triggern väl dykt upp.

Om det fanns en formel för hur man mätte kraften hos en trigger vore det otroligt behändigt, men si det gör det inte, vad jag vet, vilket gör det lurigare.

Där är vi nu, en fråga utan svar.

Syftet med inlägget var inte att svara på frågan i rubriken, utan att visa på hur jag hanterar situationen genom att fokusera på det jag anser vara betydelsebärande - förutsättningen för en vändning - den okända triggern.

Syftet är även att be er som tycker sig se när denna trigger dykt upp att skriva en rad här.

Det är även intressant att höra åsikter om potentiella triggers. Dvs dom där utfallet just nu är osäkert och där ett negativt utfall blir tuvan som välter nästa lass. Olika omfall.

Även att höra om någon har andra idéer på hur när kan identifieras.

Syftet är inte att tugga om "att" något kommer hända, inte heller "vad" som kan göras före, under och efter "när" inträffat.

Utan att utbyta tankar kring hur identifiera när.

För att förtydliga, den vändning jag avser är en lite mer rejäl vädning; minst 40-50p på OMX, gärna lite mer.

Det vore väl jättekul om fler än bara Ferdinand och Matadoren (hehe) kunde delta i diskussionen!

Så gnugga geniknölarna och skriv några rader!

Inget är som bekant rätt eller fel; vi bara utbyter tankar och funderingar. {#emotions_dlg.s_smile}

2012-02-09
Citera

user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

triggern kan vara precis vad som helst som upplevs som börsnegativt

strategi är därför viktigt

insiders anser tydligen att det mesta av uppgången är avklarad

min strategi vet ni: SLX + 27% sedan i höstas räcker, liksom TLT och BL Bond Dollar uppgång med 22% mars-augusti förra året

jag lämnar sista kronan till Ferdinand

2012-02-10
Citera

photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Stefan, du är då aktiv på Forumet, minst sagt{#emotions_dlg.s_happy}.

Vi har flera gånger haft en likvärdig syn på börsens utveckling och de ekonomiska orosmomenten i världen.

MEN den här gången är jag nog mer på Görans linje.

Det finns många åskmoln som kan börja avge regn just nu, och kan bli den trigger som vi vill se, eller inte vill se.

Jag lämnar även jag mina sista kronor till Ferdinand!

2012-02-10
Citera

photo
Aktiv: Feb 2009
2053 inlägg

Skulle inte bli förvånad om det fortsätter uppåt,trotts alla negativt från grekland så har sp500 stigit sedan slutet av november som ingenting har hänt,kan bli sidledes svagt nedåt en stund och uppåt igen.Men så har vi grekland där kan grekerna rösta nej på söndag,man får ej vara säker.Grekland tycker jag har inget att vinna på att vara kvar i euron,deras ekonomi är alldels för svag för att kunna vara kvar i euron.Dom kommer ha det väldigt dåligt länge om dom har euron kvar.skulle dom gå ur euron så blir det ett kraftigt fall för grekland ekonomi en stund,men sedan kommer turisterna stå i kö för drachmerna är väldigt billiga då och ekonomin börjar bli bättre,så dom kan  börja fuska igen.

Kanske kina blir nästa dipp,vet ej hur deras bnp är just nu.Börjar det sjunka mot 3-4% för euro krisen så smäller det snart.

2012-02-11
Citera

photo
Aktiv:
Kul med lite åsikter!!

Både jag och Göran är 100% överens om att det är dippläge.

Skillnaden är att jag säljer först när jag anser trenden vänt, han innan.

Göran är klok och förnuftig, jag...? Det återstår att se ;)

OMX har vänt 5-6 gånger i år nästan exakt vid topp-25p. Det är inte en slump.

Därför är det min primära trigger. Just nu, om OMX stänger under 1060.

Om det trendbrottet orsakats av en bekräftad omvärldstrigger jag anser relevant och långsiktig, då säljer jag allt.

Då både DJ och SP uppvisar samma beteende som OMX kan jag om läget är tvetydligt invänta bekräftelse; just nu DJ under 12745 och SP under 1332.

När det gäller Grekland tror jag sentimentet faktiskt börjar svänga till att en Grekisk default skulle mottas positivt, men inte direkt...

2012-02-11
Citera

user_photo
5673 inlägg

priset på den startegin är att "alla" säljer när "det bryter ned" med de konsekvenser som detta innebär

2012-02-11
Citera

photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Hej alla glada, ligger nu 0% i marknaden.Tillhör de,som tror på dipp.

Att Grekland får nytt lån,redan inprisat (dec+jan.)

Sålde Robur Balkan + Kinafoden i mitten av gångna veckan.Mycket nöjd med uppgången.Den räcker.Vill ej förlora den på ev.dipp.

Börserna,åtminstone några,ser överköpta ut.Insiders säljer.VIX kan snabbt leta sig ner till 15.För stor risk,att ligga kvar nu.

Var litet sen i PPM. Ligger på byte från FIM Emerging Markets + East Capital Balkan till 100%Spiltan räntefond. Förlängd handel i FIM,så blir det ett tillfälligt uppsving i början på veckan,så är det okey.

Tror,att det kommer att fortsätta upp efter ev.dipp.Hoppas,att riskaptiten har ökat.Det finns inget alternativ till aktier.Räntorna förblir låga under åskådlig tid. Mao,köper tillbaks efter dipp. Mycket,som är intressant,att köpa nu.

De negativa triggers jag kan tänka mig:

Förnyat bråk om skuldtaket i USA.Ett nytt,oväntat, land,som dyker upp med skuldproblem.Om låneräntorna blir högre i Japan. Ökade lån(huslån)(flera länder)

Tja,men varför ta ut problemen i förtid.

Positiva triggers.

Kina fortsätter med stimulanser vid tecken på för stor inbromsning.

Indien får bukt med sin inflation,samt att underlättandet av utländska investeringar ger en extra skjuts.

Brasilien, Mexiko, Afrika...Låga p/e -tal i Ryssland och Östeuropa.Utbombade marknader;Ukr,Kaz,Balkan...{#emotions_dlg.s_smile}

2012-02-11
Citera

photo
Aktiv: Feb 2012
17 inlägg

så alla "förståsigpåare" på tips sidorna är nu överens om att nedgången lurar

runt hörnet. Vad händer om börsen forsätter upp ??

mitt tips omxs30 upp till 1300 någon gång i sommar.

/mvh

2012-02-11
Citera

user_photo
5673 inlägg

VIX, Put/call upp, även USD visar styrka mot många valutor

bredden visar svaghet på de flesta sätt

SLX stål visar svaghet, även GDX guldaktier, Kina, koppar, olja, Dow Transport, silver, Astra, Nokia, fastigheter, läkemedel,

Go Fishin´

jag är datorfri hela nästa vecka (Gone Skiing´)

2012-02-11
Citera

photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Vad det nu är värd...

NYSI

2012-02-11
Citera

photo
Aktiv: Nov 2008