VECKA 24
Onsdag
10
Juni
BT-annons

• Forum > Fria Marknaden > Filosofiska klubben > Prosperity från 2020 ?
3 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Christer Larsson
Prosperity från 2020 ?
2013-04-27
Citera

photo
Aktiv: Nov 2011
96 inlägg

Vad menas med prosperity? Välfärd, rikedom och hög tillväxt.

Hög tillväxt kräver mer energi. Var ska denna nya energi komma ifrån? De flesta oljeproducerande länder har redan haft peak oil. Vid 2020 kommer den globala oljeproduktionen sannolikt att vara på nedgång. Vad ska den ersättas med?

kom inte dragandes med USA:s miljöförstörande skifferolja, den är kraftigt övereklamerad som inte räcker länge.

Kommer vi att kunna fortsätta att bränna och elda upp denna begränsade råvara? Jag är övertygad om att vi inte kan det. Oljepriset kommer att rusa på 2020 -talet och på 2030- talet blir det nog ransonering.

kommer vind och solkraften som står för några promille av världens energiproduktion idag att utvecklas så fort? Det är högst tveksamt. Så då återstår kärnkraft , kol och gas. inga av dessa är någon favorit. kan vätgas eller någon ny superenergi utvecklas tills dess ?

2013-04-27
Citera

photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Effektivare användning av energin kan vara en väg att gå även om den inte är populär.

Jag minns för många år sedan där ställdes en mängd krav på t ex industrin att hushålla bättre med energin och de kraven möttes med gråt o tandagnissel för nu stundade ragnarök. Några år senare upptäckte dock flertalet att det inte bara sparade energi utan även innebar en större vinst för företagen så kanske går manövern göra om även idag?

Jag tror det finns rejält med olja,gas mm men priserna stiger troligtvis.

Värre med Vindkraft som så här långt visat sig har kortare livslängd(12 år?) än tänkt vilket gör den mindre lönsam. Det jobbas säkert fullt på en lösning på just det problemet för annars kan vi nog glömma bort den som fullgott alternativ. 

Solkraften är lovande vilket kan vara tur för de länderna i mellanlöstern som stått för vår olja hittils. 

Gas tycker jag är intressant speciellt den vi utvinner genom olika nedbrytningsprocesser av sopor/avlopp.

2013-04-27
Citera

user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

"Something will come up."

2013-04-28
Citera

photo
Aktiv: Nov 2011
96 inlägg

Du har rätt Nils i att vi ökar verkningsgraderna med någon promille här och någon procent där på våra maskiner. Jag jobbar själv med detta !

Varje år blir det lite bättre men problemet är att vi människor inte förbättras lika snabbt. Det är få civilingenjörer och teknikkonsulter som hänger med och anpassar och utnyttjar de teknologiska möjligheterna som funnits i decennier. De gör som  de alltid gjort tidigare, - det känns tryggt !

I många fall slösas halva effekten bort, ibland uppåt 80 % och värre ! det är jobbigt att se så mycket slöseri i våra samhällen. Och tyvärr blir inte skolungarnas mattekunskaper bättre heller....

Sverige skulle lätt kunna stänga två kärnkraftverk (förmodligen fler) om bara kommunerna skulle köras optimalt med dagens teknikmöjligheter. Då har jag inte nämnt industri etc.

Annons