VECKA 24
Onsdag
10
Juni
BT-annons

1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2
  • Forum > Marknader > Allmänt > veckoläget
16 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Göran Högberg
veckoläget
2013-05-19
Citera

user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

vad har hänt sedan förra helgen?

följande objekt och marknader indikerar en försvagning från tidigare styrka:

Junk Bonds (i Sverige "Högränteobligationer")

stålbolag, korta bredden på New York börsen, råvaror, emerging markets, Ryssland, ABB, Ericsson, Spanien, CAD/USD, SEK, metallbolag, Brasilien, latinamerika, Kinas fastighetsmarknad, Pacific exkl. Japan, Mexico, Permanent Portifolio Fund, Apple, emerging market obligationer, TOP-100 av världens högutdelande bolag.

Förstärkning från tidigare svaghet:

guld:silver-ratio

andelen ovanför 50 dagars på S&P 500 är 93%, ovanför 200 dagars är 94%. av alla noterade i New York över 50 dagars 80%, över 200 dagars 82%

Put/Call-ratio är den lägsta sedan mars 2012 då börsen toppade. Den var lika låg även januari 2011, den gången hade börsen +4% kvar vilken den klarade av på en månad.

skall vi gissa att vi har max en månad kvar på börsuppgången?

när intresset för börsen till slut avtar och intresset för obligationer fortfarande är lågt, torde intresset till slut vakna för guldsektorn (efterlängtat "to say the least")

2013-05-19
Citera

photo
Aktiv: Oct 2009
445 inlägg

Jo jo själv så funderar jag på att snitta ner mig för fjärde gången sedan jag gick in i guldrelaterat igen för några månader sedan.

Dock så verkar fallet knappast vara slut ännu ?

Likt 2008 så är guld min absolut sämsta investering.......

Nu försöker jag fundera ut när och hur jag ska göra framöver och det är inte så lätt i denna marknad.

I verkliga livet så faller ju alla aktier när börsen faller och speciellt råvaror brukar falla mer när det väl vänder ner.

I detta livet så har börsen gått bra och råvaror varit ganska stabila men råvaruaktier (de flesta) har gått miserabelt nu över två år.

Så om nu börsen börjar falla om säg 1 månad,även om det brukar ta längre tid än man tror så kanske 4 månader,så borde råvaruaktier följa med ner.Problemet är väl då att de redan gått ner så mycket att man tycker att fallet borde bli begränsat !

Och om man tycker fallet borde bli begränsat så borde det alltså bli än blodigare fall ?

Samtidigt så har man ju fel 9 av 10 gånger så då borde alltså råvaruaktier gå upp även om börsen börjar falla ?

Och eftersom man har fel 9 av 10 gånger så borde börsen fortsätta upp och alltså borde råvaruaktier och råvaror fortsätta upp ? I alla fall verkar det scenariot mest osannolikt för tillfället.Nu måste jag dock akta mig för att tro på detta eftersom jag då kommer ha fel i alla fall med 90 % sannolikhet.

Jag väljer alltså att inte tro på det scenariot vilket innebär att det osannolika scenariot helt plötsligt borde bli det som är mesta sannolikt och ska man nu vara kontrarian så måste man alltså tro och satsa på att börsen går ner och råvaruaktier upp vilket ännu en gång innebär att det borde bli fel med en sannolikhet på 90 % !

Nu råkar jag i det verkliga livet tro på att börsen kommer falla vilket innebär att den med 90 % sannolikhet kommer fortsätta upp !

Nu råkar jag i det verkliga livet tro på att råvaruaktier kommer gå ner med börsen vilket innebär att de till 90 % sannolikhet kommer gå upp !

Problemet är fortfarande att jag inte kan tro på det för då har det helt plötsligt en sannolikhet på 90 % att det blir så ! Men varför skulle jag inte tro på det om det har en sannolikhet på 90 % ? Så om jasg tror på en sannolikhet på 90 % så kommer det helt plötsligt bara bli sannolikt till 10 % ?

Inte undra på att men blir förvirrad ?

Någon som kan reda ut mina tankar ?

Jag får väl göra som jag brukar.......sluta att tro (vad det än gäller) och bara aggera......

{#emotions_dlg.s_screwedup}

2013-05-19
Citera

photo
Aktiv:
Jan, En av de sämsta strategierna är att "snitta ner".

För övrigt om du är villrådig så är det bättre att enbart gå på teknisk analys än att tro.

Då är det ju lika bra du spelar på roulette. Där vet man ju vilka chanserna är rent statistiskt iaf.

2013-05-19
Citera

user_photo
5673 inlägg

S&P 500 befinner sig 14% ovanför sitt 200 dagars medelvärde, vilket är rekordhögt!

Svenska börsen ligger omkring 12% ovanför detta medelvärde. Som vanligt rör sig den svenska börsen ungefär som den amerikanska.

Men tittar man på guldaktieindex HUI, befinner detta sig hela 40% under sitt 200 dagars. Även detta en rekordnivå.

Under perioden 1984 till 2013 (29 år) har detta skett endast en gång för guldaktieindex, hösten 2008.

Man kan lugnt konstatera att läget är "oootroooligt!"

2013-05-20
Citera

photo
Aktiv: Dec 2008
41 inlägg

Följde mina egna råd. Har nu avslutat blankningen av guld och istället gått lång i samma papper med god vinst, portföljen är dock fortfarande -60% efter Göran köpråd under första kvartalet. USD har brutit över parabolisk nedgång men börjar toppa likaså SPX som är kraftigt överköpt. Senaste COT rapporter för USD och SPX visar att small speculators är på nästan rekordnivåer på köpta positioner, en  god kontraindikator. Guldets COT är precis tvärtom Commercials fyller på för varje vecka som går, Small Spec på rekordlågt nettoköpta positioner, Guldet kommer inte sjunka mycket från dagens nivåer, i värsta fall lite grann under 1320 nivån men den långsiktiga trendlinjen pekar att vi i är på botten denna vecka.

2013-05-20
Citera

photo
Aktiv: Jan 2009
155 inlägg

GH och Paul M, är inte risken överhängande att det blir ner mot 1180 och kanske i sämsta fall 1000?

Stängningarna på senaste har varit under stängningarna i april hur påverkar det?

2013-05-20
Citera

user_photo
5673 inlägg

Precis

De mest överköpa är just nu: Börserna i Stockholm, London, Tyskland, USA, bland valutorna är det USD.

De mest översålda är: GDXJ, GDX, GLD, bland valutorna är det AUD, Yen, CHF, NZD, put/call-ratio.

De enda börsrelaterade som är svaga är: Latinamerika, stålbolag, Ryssland.

2013-05-20
Citera

user_photo
5673 inlägg

OBS! Precis sade jag till Paul inte till Mikael, då Mikaels inte hade kommit in när jag skrev ovanstående.

2013-05-20
Citera

photo
Aktiv:
Visst är det svårt att veta och sia om framtiden idag när de försöker pressa ner guldet oich hur stor är den kraften.

Likaså när har de sålt färdigt? Vad kommer att hända då.

Kan det vara läge att köpa på sig fysiskt guld och vart ska man förvara det?
Byrålådan känns osäkert och ett bankvalv blir enda alternativet.

Att handla med GLD, är det säkert, och finns den tillgången verkligen fysiskt månntro?

2013-05-20
Citera

photo
Aktiv: Dec 2008
41 inlägg

Om jag skulle vara Er, så skulle jag chansa och lägga en mindre köporder kring 1340 nivån, större vid 1320 nivån, dock med täta stopp loss. Mycket av utvecklingen hänger dock på USD. Förstärks USD ännu kraftigare då kan det bli fortsatt djupdykning i Guldet, men jag tror att sannolikheten för det är låg.

2013-05-20
Citera

user_photo
5673 inlägg

efterfrågan på fysiskt är mycket stor pga. billigt

utbudet på pappers är stor pga. manipulation från FED & Co (de vill kunna trycka pengar för att finansiera sina underskott)

naturligtvis existerar en brytpunkt någonstans

en överaskande prisinflation inom två år kan ställa saker på sin spets

1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2

Annons