VECKA 17
Fredag
26
April
BT-annons

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa Sista Sid 1 av 10
  • Forum > Marknader > Råvaror > Guldläge
96 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Bo Bredenhof
Guldläge
2016-12-21
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
381 inlägg

Hej alla,

De tre senaste åren har guldet tappat mycket på höstkanten och sedan startat en stark rekyl veckorna före jul. Jag tror att det blir samma sak nu, dvs vi har en tillfällig botten ungefär där vi är nu.

TA visar också att guldet börjat bygga en rekylbotten där vi är nu och det stämmer också väl med hur det brukar bli i nedgångar.

Det är svårt att veta hur stor en rekyl kan bli. Minst 120 upp från botten på 1128 tror jag. Det skulle bli ca 1250. Senaste rekylen nådde 1278, så där någonstans kan det toppa.

Och när det toppar varierar också mycket: från mitten av januari till mitten av mars har det varit de senaste åren. Bara att hålla ett öga på en graf så ser man.

Vad händer sedan? Ja, det beror lite på vad hinner hända fram till rekyltopp. Börjar man prata mycket om inflation eller om börserna börja backa starkt kan rekylen fortsätta. Annars tror jag på en nedgång till och då kan vi nå området runt 1050, dvs en stor fin dubbelbotten för framtida uppgångar under lång tid. Den bottnen kan man i så fall tänka sig ske i juni nästa år, med sedvanlig säsongsökning från juli och framåt.

Jag har köpt lite bull och lite fond inför detta scenario, så det är trovärdigt enligt min mening.

mvh

Bo

 
2016-12-21
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Det KAN bli så...men mycket är oklart om Guldet just nu, tycker jag!

Och med TA...så finns det mycket olika tolkningar, så ett visst mått av Confirmation Bias...smyger sig in här med! Man söker stöd för sin egen tes...

Tittar man på 3-mån grafen...så tydligt ner...vilket även BT:s HH anger, och det har i den här nedgången, stannat av vid vissa platåer, där det sedan häng kvar ett tag. Så även nu...vid 1130 området. Tidigare vid 1250...

 

Jag vill nog se en TYDLIGARE botten...innan jag går in i Guldrelaterat!

Fler åsikter tas emot med tacksamhet:-)

Ju fler, desto bättre...

 
2016-12-22
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Svårt praktisera strategin köpa in sig i guldrelaterat efter x % nedgång när dollarn går motsatt håll.

Inside day i guld jag eventuellt kommer testa om den utvecklas till signal när jag ser det men först behöver den stänga utanför intra-nivåerna i 1 timmes grafen.

 

img

Har varit inställd på att gå ur bl a infrastruktur men så blev det visst en x-tra dusör ovanpå den vanliga månadsutdelningen så nu är jag i konflikt med min girighet, liknande läge med ZWH.To som följer blå-chips i dow och dow ser imponerande stark ut även om där visserligen kommer förekomma dippar.

Dow ligger alltså och glider på yttre bandet i BT-kanal, Macd ser ut svikta lite vilket kan varsla om stundande rekyl men samtidigt får man en utdelningsslant i ZWH varje månad som kan fungera som plåster på såret om jag nu låter bli gå ur på dagens nivå(avd mycket vill ha mer)

 

 

img

 
 
 
 
2016-12-22
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

bra utdelningar kan invagga till ett farligt lugn, precis som covered calls i något som går ned

guldmarknaden är fortfarande i nedtrend sedan i somras men rejält översåld

dock befann den sig i nedtrend för ett år sedan också, strax före det vände upp

1135 var en liten köpnivå, 1080 är en till och worst case är sannolikt 1035

 
 
 
 
2016-12-22
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

Läget i övrigt:

TLT långa T-bonds kan ha bottnat och vänt upp från nedsålt läge

GLD och USD är precis varandras motpoler

guld översålt och USD överköpt, dock ingen riktig vändning ännu men det ligger i korten

Endast 10% av alla guldbolag i guldaktieindex ligger på köpsignal vilket är en god indikation på bottenformation

75% av de bolag som ingår i S&P 500 ligger i medellång upptrend vilket indikerar toppformation, men ingen vändning ännu även om den också ligger i korten

RSXJ och KRE är fortfarande lika starkt upptrendande och överköpta

SLX och KOL har toppat ut och KOL är svag

En högrisk EGPT Egypten har vänt upp från översålt

 

 
 
 
 
2016-12-23
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Det är med viss sorg jag upplever flera av mina tidigare favorit-tipsare genom åren lämnat de goda råden bakom sig för att fokusera på vinna antal klick på bloggen kampen.

Senaste bita i gräset var "guld-pojken" som efter några näsbrännor börjat svamla all möjlig sörja bortom hans tidigare topics, ett par kommentar på hans sida var klockrena -varför talar du nu allt mer om räntor? -det är för att guldpriset inte gör som han säger {#emotions_dlg.s_wink}

Får passa på läsa Investiv daily sidan så länge den nu håller i går var det om investera i 100 taggare med 1% av portföljen mm

*koppa* Another example that Pabrai has given is the shipping sector, where investors tend to believe that whatever is happening right now will also be happening forever.

Artikel här

Rekyl kan stunda i GDX men fortfarande inga tecken på botten och vändning i veckografen vad jag kan se, 10%- 15% om mönstret upprepar sig

  

img

soja-olja, koppar, naturgas, guld, silver ser allt mer intressanta ut men det blir ingen större action från min sida nu före jul.

 
 
 
 
2016-12-30
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Tja...jag håller mig till Guldet i den här Guldläge tråden!

Det KAN vara så att vi nu sett en bottenformation bildats....det börjar ju stiga igen så sakta.

Men helst vill jag även se lite finansturbulens...då kan det bli åka av...

Men vi såg även en liknanden formation vid 1250...där Guldet steg till 1300, för att därifrån RASA igen.

 

Men...man kan ju inte sitta på läktaren alltid...så jag la en order i min lek IPS att köpa Black Rock Gold...för att vara med på en liten uppresa.

Har plus 30% i år i den lek IPS..men vill självfallet inte förlora den vinsten...men risk och avkastning hänger ju ihop...

En Fråga: Jag httar inte GDX ETF på avanza...då jag tänkte använda det instrumenten ist för en Fond! - Någon som vet?

 
2016-12-30
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Du kanske hänger upp dig på det nya namnet? GDX

 
 
 
 
2016-12-30
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Kommer släppa ½ av mitt lilla innehav i GDX idag till rätt pris då just denne positionen är en speck mot trenden och inte mitt långsiktiva alternativ avd äpple/päron {#emotions_dlg.s_wink}

 
 
 
 
2016-12-31
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Är guldrallyt över nu? Jag förväntade mig guld mot trakten 1190-1215 åtminstone men jag och ewt *suck*

Fantastiska 19.7% upp från botten så här långt av GDX det är mycket möjligt vi sett botten för denne gången och nu kliver iväg mot nya höjder. 

img

GDX lyckades inte stänga RSI > 50 i veckografen men det kan komma nästa vecka.

Bra framtidsprognos av Oraklet Göran på BT:s startsida!

 
 
 
 
2016-12-31
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

Tack Nils, trevligt att höra.

Det blir ett spännande år.

LÄGET JUST NU: Tappar fart: Börsindex, bredden på NYSE, USD, COPX kopparbolag, 

Fortsatt mometumvinnare: RSXJ rysska småbolag, KRE banker, LIBOR-räntan,

Vänder upp från översålt läge: TLT långa T-bonds, GDXJ, GDX, guld, bredden inom guldaktieindex (denna vände ned snyggt i augusti från ett väldigt överköpt läge), put/call-ratio, TED-spread, VIX, YEN, SEK, 

GOTT NYTT ÅR!

 

 
 
 
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa Sista Sid 1 av 10

 
Annons


Message: