VECKA 17
Fredag
26
April
BT-annons

  • Forum > Marknader > Allmänt > Konjunkturen
8 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Anja Maria Landér
Konjunkturen
2017-02-13
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Svårt ibland att veta, var vi befinner oss i börs- och/eller konjunkturcykeln!

Kan vi ha gått in i den vinstdrivna fasen nu? Räntorna har bottnat?Långräntorna bottnade i somras? Råvarorna för ett år sedan?

Inflationen stiger. PMI stiger litet varstans i världen.Emerging Markets ger nu mer, än de mogna marknaderna.Inga besvärligt höga räntor ännu. Stora satsningar på infrastruktur t.ex i USA och i Indien. Kina är inte ett lika stort orosmoment som för ett år sedan?

Ja, frågorna är många och ställningstaganden blir svåra!

Mina placeringar har fortfarande focus på råvaror och Indien- Asien (DNB Asian Small Cap går bra sedan årskiftet)

Guldet,gdxj har rusat,så kanske tar en paus där..

 

Stocks peakar tidigare än Commodities i börscykeln.

Såå, måhända kan råvarorna stiga ytterligare,trots att de bottnade för ett år sedan..

 

Artikel av intresse:

http://www.gurufocus.com/global-market-valuation.php

 
2017-02-13
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

PPM:Fortsatt 80% Amundi Gold +20% DNB India.

Kanske man bör byta tbaks till endast råvaror och DNB Asian Small Cap,mao lika som "privat" placering.

Blir intressant,att se om guldaktierna bara tar en mindre paus och sedan fortsätter upp.

Eller, blir det måhända en större dipp i guldet härifrån? Räntehöjningar kommer,men frågan är när.

 

Vad tror guldexperterna på forum Romanum?

 
2017-02-13
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Vill på inget sätt titulera mig guldexpert.

Men om jag får gissa på närmaste tidens röreser ur teknisk perspektiv så får vi en ralativt svag rörelse (inte för snabb momentum) ner under 1220 ner mot 1210, studs upp mot 1220 motståndet igen innan vi landar på stödet ovanför 1200.

Jag är långsiktig bull, så jag tror det blir uppåt efter det.

Sedan är det så otroligt beroende av  dollar och räntor.

 
2017-02-14
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Ja svårt att veta om Guldet. Men helt klart, någon liten rekyl i den fallande trenden, kan man väl inte kalla det längre. Och för vidare uppgång, behövs nog lite turbulens, så Guldets säkra hamn status får en renässans....

AM det var vågat med 80% i Guldfonden!

Själv har jag "bara" 20% i Black Rock GOLD.

20% i SPI Emerging markets

20% i Tundra Frontires opportunity funds

 

Och så då 40 % på P-Plats...Splitan Räntefond Sverige.

Plus 4% i år...helt OK tycker jag.

 
2017-02-14
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Tack för svar från "vår alldeles egen hundraåring"! ;-))

Ja,NN jag är definitivt också långsiktigt bull på guldet! Det är vägen dit som är så himla slingrig.Är ju inte lika cool som de som parkerar på något de tror på och stannar där "ett bra tag".Vi har ju alla så olika investerarstilar.Litet av "charmen" med detta kan man väl tycka...

 

Jo Ulf,visst är det litet vågat med hela 80% guld i PPM.Kan jag väl hålla med om.Trodde stenhårt på, att guldet skulle fara till väders med rådande oro,men,men..    Marknadens små nycker kan man aldrig vara säker på.

Gillar f.ö din placering i PPM.Låter vettig.Emerging Markets har potential så länge börsen trummar på. Noterade du den höga tillväxten i Indien i länken ovan? Indiens infrastruktur har ju mycket kvar att önska,men enl.utsago ska man göra stora satsningar där.Låter fint.

Själv började jag året med DNB Asian Small Cap i PPM,vilket visade sig vara ett bra val. Hade jag inte trott på guldets Safe Haven vid oron efter det,så hade jag säkert stannat där.

Har DNB Asian Small kvar privat.

Tror på råvaror,Indien och Kina i år. Men vi får se.;-))

 

 
2017-02-14
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Bra drag i Svenska 10åringen.

Valutaspöket kan man verkligen betrakta politiskt. Oavsett framtida inriktning.

Ändras spelreglerna kan vad som helst hända.

Troligtvis inget akut, men någon gång kan det otroliga inträffa.

Politiskt drivna vinster orsakar i längden även framtidens kriser.  

 
2017-02-14
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Ja,Thomas,och den amerikanska 10åringen gick snabbt upp från 2,43 till 2,5% vid Yellens tal.

Mer hökaktig än vanligt!

Oddsen för en junihöjning av räntan höjdes ordentligt. Marknaden kan nu förvänta sig 3 räntehöjningar under andra halvåret.

Yellen:Farligt att vänta för länge!

 
2017-02-14
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

PE 28

Om något kan verka vara övervärderat nu.

Men vem vet.? 

 

 
2017-02-15
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Blow off top på aktiemarknaden?

 

 
Annons


Message: