VECKA 17
Fredag
26
April
BT-annons

  • Forum > Börstjänaren > Allmänt > Hur länge fortsätter festen?
6 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Hur länge fortsätter festen?
2017-02-27
Citera
 
user_photo
Aktiv:
inlägg

USA-börserna är alltid min utgångspunkt. Faller USA faller vi alla. Rallar USA, rallar alla. Tydligen. I USA skulle jag säga att börsfesten pågått i ganska exakt 8 år. Jag vet att vissa menar att apr -15 till feb -16 faktiskt var en bearmarket men det anser jag vara svårt att hålla med om. Vi var ner max 15% intradag under den perioden som dessutom bara varade i 9 månader.

S&P noteras nu 50% högre än topparna hösten -07...

Trump har gått från att signalera att han är medveten om USAs prekära finansiella läge med en rusande statsskuld och en skuldnivå som tynger hela ekonomin. Jag måste säga att det var en av de saker han deklarerade som gjorde att jag personligen kunde uppbringa någon form av sympati för karln. Han är den enda som vågat nämna och prata om skuldnivån i USA.

Nu dock har tonläget skiftat...han vill bl a:

- ha omfattande fiskala infrastimulanser
- storsatsa på militären
- sänka skatter för ftg och privatpersoner
- lätta på regleringarna för Wall Street
- gå från att tvärsäkert säga att Mexico ska betala för muren, till att lägga kostnaderna genom tullavgifter på de amerikanska konsumenterna (mkt farligt för hans trovärdighet, menar jag).
Satsningar som skulle komma att öka USAs skuldsättning lång mer än de 20 trillioner dollar man är i skuld idag. 

Dessutom når USA sitt skuldtak än en gång den 15 mars och då ska han lyckas få det att höjas ännu en gång...

Jag undrar verkligen hur han ska få igenom detta i de republikanska leden. Det är mkt långt ifrån säkert att det kommer att gå igenom.

Samtidigt, på vår sida om pölen har vi först och främst det holländska valet (också 15 mars) där Mozart ser ut att vinna. Det i sig är kanske väntat men jag undrar om inte det kommer att göra marknaderna enormt nervösa inför det franska valet i slutet av april? Skulle Marine LePen vinna där så är det nog "game over" för EU, eller åtminstone sådan motvind, att jag antar att marknaderna kommer att implodera.

Börserna (USA) är på extrema nivåer. Stora problem tornar upp sig nu inför våren. VIXen är rekordlåg (inte en 1%-ig rörelse/dag i USA sedan början av dec!). Säsongsmässigt börjar den bästa delen av börsåret lida mot sitt slut.

Jag står vid sidan och tittar på. Jag undrar om vi inte kommer att se monumentala rörelser nedåt på börserna i år eller nästa...

Vad tror ni andra? Vad gör ni?
 

 
2017-02-27
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Hej! ;-))

Bra skrivet! Kan väl bara hålla med dig om allt du skriver.

Det är väl inte utan,att man börjar fundera över hur länge detta håller...

Men visst,"gamla" ATH är väl iofs till för att övertrumfas i nyare börscyklar, att börsen stiger till högre höjder.

50% över toppen 2007 låter ju dock högt!

Vet ej heller exakt hur dyra bolagen är i rådande räntemiljö.

Hur som helst, är bolagen nu nödgade att visa vinster,när detta Trumprally är över. Eftersom vi är i vinstfasen,såå upp till bevis!!

Ska "karln" kunna infria alla sina löften,så är det nog som du befarar (ännu ett QE?)...here we go..och guldet far till väders!

Nu är jag i en period,där jag dels har dragit ner betydligt på min exponering mot aktiemarknaden,dels har litet kvar i emerging markets. I de senare,hoppas jag att Östeuropa,Asien och vissa frontiers markets har litet mer att ge,innan pyramiden rasar för denna gång.

Fonder jag gillar är t.ex: DNB Asian Small Cap, SEB Östeuropa ex.Ryssland, Trigon New Europa...hedgat med en smula gdxj.

Förövrigt.. anser jag att Kartago borde förstöras...;-)

Skämt åsido,förövrigt.. tycker jag, att du fick ett synnerligen "anonymt" namn istf ditt gamla. Du kunde väl ha fått ngt riktigt tjusigt,typ "Queen of Sardinia" eller what ever,betydligt vackrare än "redigera" åtminstone!  Men- det är ju bara vad jag tycker det!;-))

mvh

 

 
2017-02-27
Citera
 
user_photo
Aktiv:
inlägg

Hej Anja Maria,

jag vet faktiskt inte varför mitt "nick" har försvunnit och jag numera är degraderad till ett anonymt "Redigera"...;)

 
2017-02-28
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

En bra summering om läget!

Men vill tillägga att vi genom diverse QE paket numera har mycket mer kapital som ska placeras. Med det sagt, och bristen på alternativ avkastning, så skulle jag inte bli förvånad om ATH når med råge på många börser.

Därmed inte sagt att det så blir, då vadsomhelst kan hända.

Ligger själv delvis i aktier/fonder, men bara ca 30% av tot portfölj.

Guld känns starkt och det verkar som att det fungerar som parkeringsplats vid minsta oro!

Så även Guld KAN nå en ATH, när väl börserna punkteras....tror jag. Har tex 30% i PPM i Black Rock W Gold...

 

 
2017-02-28
Citera
 
photo
Aktiv: Feb 2009
2053 inlägg

Sp500 kommer se högre höjder de närmanste månaderna,men hur andra börser kommer se ATH en annan sak.

 
 
 
 
2017-03-01
Citera
 
photo
Aktiv: Feb 2009
2053 inlägg

verkar som usa börsen jublar åt en eventuell ränte höjning i mars.

 
 
 
 
2017-03-01
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Precis Conny!

FED riskerar mista förtroendet,om de inte börjar höja räntan snart..

Så,nu får man ligga kvar i EEM-Markets ett tag till då!

Förutom några asiater,så har ju Östeuropa kommit under luppen.

Trigon New Europe, Avarons Emerging Europe m.Turkiet i sig....

Intressanta länder under fortsatt uppgång=Polen,Slovenien,Rumänien och jag dristar mig till att här addera Turkiet,om nu den politiska risken avtar där.Starka banker har de iaf.Det som ligger Turkiet i fatet är dess stora utlandsskuld i dollar.Så om dollarn fortsätter att stärkas nu pga räntehöjning,så är det iofs negativt för Turkland. :(

 

 
Annons


Message: