VECKA 17
Fredag
26
April
BT-annons

  • Forum > Marknader > Allmänt > Brasilien
5 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Anja Maria Landér
Brasilien
2017-03-08
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Bengt-Erik,hur går det för Brasilien?

Går in i djupare depression?

Brazil tumbles deeper into its worst ever depression

för några timmar sedan....

/Anja Maria

 
2017-03-09
Citera
 
photo
Aktiv: Jun 2009
5332 inlägg
Det är väl så att Brasilien är inne in den värsta recessionen på många år med negativ tillväxt på 7,2 procent under de  senaste två åren .
 
Men det är signaler på att det är vändning på gång . Både Börsen ger dessa signaler och andra index också.
 
Valutan är den högsta på många år , och som skrevs här på Börstjänaren att Realen är starkare än USD .
 
Valutans styrka beror på att utlandet köper in sig stort i Brasilien , tar chansen i detta läget. ASSA ABLOY t ex köpte i slutet av förra året Brasiliens äldsta låstillverkare .
 
 
 
Räntor och inflation är på nedgång likaså. Centralbankens ränta är på 12,5 procent , och har sänkts i omgångar , inflationen  räknar man har halverats till ca 5 procent mot den dubbla förra året  . Kampen mot korruptionen ger ju ett negativt bidrag på BNP på kort sikt här liksom i Italien. 
Gjorde en sammanställning för några månader sedan hur mycket pengar som åklagarmyndigheten inom enheten "Lava Jato " (Biltvätt ) har säkrat av korruptionspengar och då var det svenska kronor 42 miljarder .
 
Dagens tidningar här skriver .
 
PIB i landet gick ner med 7,2 procent under senaste två åren. Varav 3,6 procent under 2016 .Den största recessionen sedan 1948 och att ekonomin gått ned till nivån år  2010 .
Om man tar hänsyn till att det i dag finns betydligt fler människor i landet än 2010 så har ekonomin i själva verket sjunkit med 11 procent , då den blir uppdelad på fler människor .
Vår delstat Parana som är en av de sex mest välmående delstaterna tappade mindre förra året men dock 2,4 procent .
För här som i de flesta andra  länder finns en närande och en tärande del . Södra Brasilien ( finns många som vill dela landet ) står för 90 procent av produktion , tillväxt ,export och skatteintäkter , medan norra och nordost står endast för 10 procent av export, produktion och skatt . Vilket innebär att södra delen via sina skatter försörjer norra delen och nordost . Det är också däruppe som det korrupta arbetarpartiet har sina trognaste supporters .
 
Jämför med Sverige och kommuniststöd och arbetarpartiets(S) dominans i norr. 
 
 
 
 
 

Bättre inköpschefsindex i Brasilien

Det var muntrare tongångar från inköpscheferna i Brasilien i februari, men indexet signalerar fortfarande en nedgång. 

Det sammanvägda indexet ökat till 46,6 i februari, upp från 44,7 i januari. Inköpschefsindex för tjänster steg till 46,4 i februari. I januari var motsvarande siffra 45,1. 

En siffra över 50 indikerar expansion.
 
 

Brasilianska bilproduktionen ökade i februari

Den brasilianska bilproduktionen växer, men de egna konsumenterna sviker samtidigt. 

Bildproduktionen ökade med 14,7 procent i februari i Sydamerikas största land, jämfört med januari. I januari var produktionen samtidigt ned med 12,9 procent. 

Nybilsregistreringen föll med 7,8 procent under årets andra månad. Det var klart bättre än i januari då försäljningen backade med 28 procent.
 
2017-03-09
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Bengt-Erik! Varmt tack för din som vanligt så intressanta rapport från Brasilien!

Förstår mycket väl,att du håller dig ajour med det som händer i Svedala också.Så jag har säkert inget nytt att komma med härifrån.

Du har ju hört om den stora batterifabrik,som planeras här i Sverige.Europas största ska det ju bli för tillverkning av litiumbatterier.Men,det har ju varit på gång länge.Bra ändå,om det på sikt kan skapa många arbetstillfällen.Till att börja med,så kommer man att behöva ta in ingenjörer från t.ex.Japan och USA.

Värnplikten planeras att återinföras.

Även i "sosse-Sverige" händer positiva saker;De pojkar som våldtagit en liten pojke i ett skogsparti,fick tidigare stanna i Sverige.Högsta domstolen har nu rivit upp det beslutet och utvisar dem! ;-))

Vill understryka,att jag ej har ngt som helst emot invandrare,men bra att man utvisar sådana,som begår hemska brott!!

Intressant,det du berättade om "uppdelningen" i Brasilien.Det kände jag inte till.

Kunde inte låta bli, att lägga in några bilder på det vackra land,som du nu bor i. Inte att förundras över att du flyttat dit!;-))

Några av bilderna är från Ilha do Mel,den förtjusande lilla ön utanför Parana.

 

Med vänlig hälsning /Anja

 

img

img

img

img

img

img

 
2017-03-09
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Solenegi globalt med ny teknik inom lagring verkar intressant.

Kineserna ligger ju långt framme inom produktion av solpaneler.

Oavsett el eller vattenburen. Detta måste vara något att satsa på framöver,. Nu när det börjar

konkurrera miljömässigt utan behov avsubventioner.

Några tankar om detta, vilket kan vara en långsiktigt bra köpläge?     

 
2017-03-09
Citera
 
photo
Aktiv: Jun 2009
5332 inlägg
Hej Anja !
 
Har bott i Brasilien nu i 10 år , och totalt pendlat mellan Sverige och Brasilien i 27 år , även arbetat här under många år.
Hustrun är född här , träffade henne första gången här för 27 år sedan , hon bodde sedan med mig i Sverige i 16 år. Hela hennes familj finns här de är totalt sju syskon. Åklagare , egna företagare mm.
 
I Sverige har vi barn och barnbarn. Under mina aktiva år så hade jag hela jorden som arbetsfält , i huvudsak Europa, Asien och Latinamerika.
Jag jobbar nu med aktiv förvaltning av egna och andras portföljer. Mycket pensionsportföljer som innehåller fonder .
 
Följer med allt som händer i Sverige , har varit hemma två gånger sedan utflytten 2007. Besök 2012 och 2015 . Eftersom min hustru och jag har  svenska medborgarskap så måste vi förnya passen och det gör vi antingen i Brasilia där det förutom passen som är sex gånger dyrare där än i Sverige så tillkommer flygresor och övernattning. Det blir billigare att göra detta i Sverige.
 
Vår stad Curitiba ligger i södern så de bilder som du sänt är oss välbekanta .
 
Foz du Iguazu besöker vi alltifrån 2 - 4 gånger per år, där är det shopping i Argentina (viner) och Paraguay som lockar.
 
Ilha do Mel och järnvägen ner genom regnskogen är också välbekant .
 
Drygt en timmas resa från vår stad .
 
Numera har vi en lägenhet i Itapema Santa Catarina , ca 3,5  timmars bilresa härifrån , så nu är det mera sällan som vi besöker Ilha do Mel.
 
Du verkar välbekant med vårt land och närområden , har du bott här själv ?
 
Situationen i Sverige - Lilla Syrien - är fruktansvärd.
Har själv på Volvo arbetat med arbetskraftsinvandring , vi hade 140 olika nationaliteter inom Volvo Car . Men de som då kom fick snabbkurs i svenska språket och började kort tid därefter att arbeta och försörja sig . Så även efter Vietnamkriget när det kom en större kontingent till Sverige och som spreds ut bland annat i Småland . De var så arbetsamma så att ledningen på
de olika företagen fick be dom att ta raster , de arbetade hela tiden utan uppehåll.
Vad vi ser nu i Sverige är en katastrof . Flykting -. massinvandringen av i huvudsak män, som nu ger denna enorma uppgång i våldtäkter och brott . Muslimska Brödraskapet som vill bygga egna samhällen med egna lagar , hur kan de styrande tillåta sådant ? Trots korruption och kriminalitet så känns det tryggare här än hemma .
 
Hälsningar
 
Bengt-Erik
 
 
2017-03-09
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Låter som att du har ett fantastiskt liv,Bengt-Erik! Och visst är den största rikedomen nära och kära och härliga barnbarn ! ;-)

Hela jorden som arbetsfält, jo jag tackar jag, då har du hunnit se en del!

Själv har jag bott och arbetat i Sverige,förutom en kortare period,då min man och jag köpt oss ett hus i Naiharn,Phuket. Ett vackert hus, nära havet och med ett fält med betande vattenbufflar på ena sidan.

När mina föräldrar blev sjuka,så sålde vi huset,för att jag skulle kunna vara dem nära,under deras sista år.

I Sverige har jag en utbildning från lärarhögskola och universitet,samt har,förutom som klasslärare, arbetat med elever från jordens alla hörn.Tycker mycket om människor och är intresserad av andra länder.Dock är Venezuela det enda land,som jag hittills besökt i Sydamerika.

Visst är det tråkigt med ett allt mer eskalerande våld i Sverige.Det går inte en dag, utan att man hör om våldsdåd på TV. Märker inte av det där jag bor,men det finns ju områden,där man inte alls skulle bosätta sig.

Sveriges "regering" har mycket att ta tag i,det är ett som är säkert! Ett tryggare land för oss och för kommande generationer,det vill vi ha!

Hälsningar Anja

 

 

 

 

 

 
Annons


Message: