VECKA 17
Fredag
26
April
BT-annons

  • Forum > Marknader > PPM > PPM November
6 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Bengt-Erik Freiholtz
PPM November
2017-10-31
Citera
 
photo
Aktiv: Jun 2009
5332 inlägg

I väntan på Anja så vad tror vi om November.

USD har bottnat och stärks mot övriga valutor.Guldet är f.n. svagt , medan oljan visar styrka.

Afrika förutom Sydafrika har momentum och Tundra Frontier Africa blev en av vinnarna förra månaden. Tror på en fortsättning . Fonden är förändrad i sin inriktning. Tidigare fanns en Nigeria fond som nu har upphört. I stället så hittar vi Nigeria och Egypten i den omviktade Tundra Frontier Africa fonden .

Africa och framförallt Sub-Sahara - området har genomgått stora förändringar de senaste 15-20 åren , med snabb tillväxt , demokratiska val , utländska investeringar och en stark entreprenörsanda .

Egypten efter devalveringen i november 2016 har blivit en av de mest spännande marknaderna på kontinenten .

 

 

 
2017-11-01
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Godmorgon Bengt-Erik!

Bra tankar från dig! ;-))

 

Jag har fn en något mer spridd PPM-portfölj,

än vad jag brukar ha.

 

nya:

East Capital Emerging Asia  40%

Tundra Frontier Africa  30%

 

samt har kvar:

BGF World Energy  20%

BGF World Gold  10%

 

 
2017-11-01
Citera
 
photo
Aktiv: Jun 2009
5332 inlägg

God morgon Anja ! Eller förmiddag snarare , det är ju bara tre timmars skillnad nu .

Följde den gamla Nigeria fonden när den fanns som en egen fond, den var verkligen volatil ,men med rätt tajming så rusade den .Hoppas att det blir repris nu när oljan passerat 60 USD .

 
Däremot i SPP har jag Asien fonder
 
Comgest Growth Emerging Markets  30 procent,
(60 procent Asien , 20 procent Latin )
 
Fidelity Asien Special Situation  30 procent
(Asien 97 procent )
 
Schroeder Frontier Markets 40 procent
(Africa + M.Ö. 55 procent , Latin 20 procent = Argentina samt Asien 12 procent )
 
 
2017-11-06
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Lite,,,Nej, Jävligt märkligt att inte fler är intresserade av PPM? - Alla har det ju!

 

Nåja...har en tid nu legat 100% i AP7 Aktiefond!

Motivering:

 

1) När jag noterade att dippen var över...så..

 

2) Vintern brukar vara bra aktieperiod.

 

3) Vart ska kapitalet gå? (om inte till aktier)

 

4) Räntan forsatt superlåg.

 

5) AP7 Aktiefond...billig...hävstång...global!

 

Say no more....

 

 
2017-11-08
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Hej,hej Ulf!

 

Jag tror egentligen inte,att man behöver vara direkt ointresserad av PPM, för att man inte skriver här.

 

Är ganska säker på, att de flesta ligger på sina PPM-val betydligt längre, än vad t,ex jag gör. Och jag tycker att de gör rätt i det!

Tänker varje år.....att nu ska jag inte läsa för mycket, inte byta för ofta...;-)

 

Sedan finns det många,som jag tror ändå tycker,att det är rätt så trevligt att stundom läsa om andras tankar,för att kunna jämföra dem med sina egna.

Bara här på forumet,vet vi ju att det finns medlemmar,som är trogna sina beslut och stannar ett bra tag vid dem. Inte utan,att jag avundas dem litet.

Skall försöka ta efter. Kanske dessutom ger bättre avkastning att inte byta så ofta,vem vet ;-))

 

Sen har vi den kategorin,som tycker det kan vara svårt att uttrycka sig på ett  forum.

Misstänker, att orsakerna kan vara många.

 

Tänker på dina drömmar om att lämna Sverige.Inte utan,att man kan längta sig bort till någon liten lugn by någonstans och sitta och njuta under någon korkek.

 

Nu kommer en litet bistrare tid.

Men kommer snön,så blir det  ljust och vackert!

 

 
2017-11-08
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Glömde nämna en ytterligare möjlig orsak till lågt PPM-intresse.

 

Inte bara de, som är aktiva här,utan väldigt många "där ute",dvs.med börsintresse och sålunda läsare av ett sådant här forum,fokuserar högst troligt mer på "den privata portföljen":

Innehållande aktier,valutor,råvaruinststrument mm.

 

Då kan jag tänka mig, att just PPM, ter sig ganska betydelselöst i sammanhanget.

Kan väl bara gå till mig själv.

Får allt tillstå, att t.ex lithiumaktierna i min portfölj,har varit  intressantare att följa än just PPM.

 
2017-11-08
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

A-M

 

Du har nog rätt i dina PPM tankar, om varför få skriver här!

 

Drömmar att lämna!

Var i från MeeToo landet under hela Oktober...och hade NOLL i hemlängtan!

Åker snart igen...och nu blir det månader....så mer än drömmar...it's for real now...

 

 

 
Annons


Message: